Jag har för mig att det endast är gråjakos som är intelligenta som en 4-5 åring, men resten är nog inte så smarta.
Jag skulle väl kanske säga som en 1-2 åring. De klarar ju av att lära sig nya saker och förstår ett nej och så, de kan lösa enklare problem och är nyfikna.
Men de kan inte (så vitt jag vet) lära sig skillnad mellan tex färger, mönster, material. De kan inte förstå att något är roligt (mer än att det är skoj att leka) men de leker, som barn.
Hörde om en Jako som satt på en pinne bredvid en yngre jako, den yngre jakon hängde upp och ner och flaxade med vingaran. Den äldre jakon förstod att det var roligt, skrattade och ropade på sin ägare, så han skulle se det roliga.
Det är en mycket högre intelligens än dvärgisar. Det sagt så är inte dvärgisar dumma, som sagt, de förstår ju tex att ett ljud kan betyda något, en rörelse något annat, en färg eller form en speciell godis... men du kan inte säga tex: hämta den gula trä nyckeln, och fågeln förstår vilken det är bland andra mönster i olika färger i olika material.
Men nej, jag vet inte exakt vilken grad av intelligens dvärgisar har jämfört med människor. men som sagt, jag gissar som en 1-2 åring.