| Zeke+Balthazar=Bebisar! | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Putte
Antal inlägg : 288 Age : 49 Ort : Stockholm Registration date : 09-06-14
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! mån nov 02, 2009 10:36 pm | |
| Vilka små vackra, helt fantastiskt va söta de är. | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! mån nov 02, 2009 10:51 pm | |
| Håller med, shit va vackra de är... nästan så att man måste försöka få tag på en unge av dig, helt fantastiskt. Vi vill ha fleeer bilder:aga4:
Angående att de verkar smutsiga.. gör du rent i holken? De kan ju bli väldigt skitiga om de får ligga i sitt eget skit i holken.. då känner man även på doften (de luktar inte så gott) och så är de typ dammiga och feta i fjädrarna | |
|
| |
ROCCAM
Antal inlägg : 118 Age : 34 Ort : Stockholm - Täby Registration date : 09-10-08
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! mån nov 02, 2009 11:16 pm | |
| Putte: Ja visst är dom Chilenita: Ja, jag gör rent holken rätt ofta, och det luktar inte mer än det ska, om man säger så. Milt helt enkelt, men de verkar lyckas skita ned sig ändå, hahah. Men får ju se om det försvinner när de blir äldre och deras fjädrar utvecklas mer, för de har ju så rent de kan få Ska lägga upp fler bilder snarast! | |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! mån nov 02, 2009 11:57 pm | |
| Åh helt underbart vackra=) Mer bilder!! | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! tor nov 05, 2009 2:56 am | |
| | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! tor nov 05, 2009 6:59 pm | |
| Otroligt vackra och så söta! | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! fre nov 06, 2009 7:36 pm | |
| Hm, undrar en sak angående Vincent (som föddes näst sist); Han går och blundar hela tiden, och öppnar knappt ögonen, och verkar allmänt seg i jämförelse med de andra ungarna - den minsta är till och med piggare än honom. Så tänkte om ni kanske vet vad det kan vara? Om det ens är något... Kanske oroar mig i onödan Är jättedålig på att förklara, men han går alltså och blundar hela tiden, och öppnar inte ens ögonen om man tar upp honom, vilket de andra gör. Men ja, han verkar konstig helt enkelt Dum fråga kanske, men är lite orolig! Lite nya bilder från idag iallafall: Den äldsta Den näst äldsta ungen ligger och sover i min pojkväns hand Den äldsta ungen och Vincent, som sitter och blundar hela tiden Minstingen: | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! fre nov 06, 2009 9:57 pm | |
| En sån liten unge ska inte sitta så där och var hängig, den ska vara livlig, pigg och nyfiken. Jag skulle springa med den till veterinären, en liten förkylning kan ta död på en sån liten bebbe som den Jag tror inte du oroar dig i onödan, hade någon av mina ungar varit hängig och seg hade jag absolut blivit orolig Sen är det skillnad om en unge är försiktigare än de andra, alla har olika personligheter och vissa är mer framåt än andra. Men att ligga och blunda och inte vakna/titta när man plockar upp och håller på med ungen låter inte alls bra | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! fre nov 06, 2009 10:25 pm | |
| Jajo, svårt att inte vara orolig när alla andra är pigga osv men inte just Vincent Men h*n brukar ta sig ur holken med de andra, sen sitter h*n och blundar, så h*n går ju runt och så, men h*n öppnar inte ögonen! Bara ibland, men för sällan Som på bilden jag la in nyss, där sitter han ju och blundar, och i den ställningen sitter han hela tiden. Men vi får nog sticka till veterinären snarast och kolla för att vara säkra! EDIT: Har även märkt att en av de äldsta ungarna har stängda ögon nästan hela tiden! Men den är pigg och glad precis som de andra två! Klättrar och har sig när han håller i den och ska undersöka precis allt... Jag hoppas det inte är nått fel på dom | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 3:00 am | |
| Det låter inte bra..jag har funderat lite över dom där som är köpta på samma ställe med ovanliga färger.Kan dom vara syskon? Är dom ringad så du kan kolla om dom har samma serienr eller så och när dom är född. Men för det behöver det ju inte vara det som är orsaken till att ungarna är hängiga,du har inte dragigt eller så från något fönster där dom sitter i buren....rökning inne... Sitter dom högt upp i ett kök kan matos och sånt påverka ungarna. Hoppas det går bra nu med de små.... | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 12:03 pm | |
| Jag hoppas verkligen att allt går bra!!! | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 12:24 pm | |
| Tyvärr är de ju inte ringade, de är köpta i en vanlig djuraffär så Har märkt nu att Vincent är ännu mer hängig, och hade ett sår på vingen!! Dessutom väger han mindre än sitt minsta syskon, vilket får mig att fundera över om de verkligen matar honom som de ska! Men han verkar vara en kämpe. Ska börja stödmata honom för ett tag + kontakta veterinär och se vad som händer härifrpn | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 12:40 pm | |
| Kontakta veterinär nu på en gång, vänta inte! När en gojja visar att den är svag så är den riktigt svag. Fåglar döljer att de är sjuka/svaga/skadade, för en svag individ dölar ner flocken och kan dra till sig rovdjur. Så de svaga blir utstötta, och därför har fåglar utvecklats till att dölja när de är sjuka in till det sista. Det betyder att när man märker att något är fel, då har det gått så långt att fågeln inte kan dölja det längre = inte bra. Mitt råd är kontakta veterinär (fågelkunnig) och åk in med den lilla på en gång, de är extra utsatta när de är så små och det kan så lätt bli att det blir för sent om man väntar 1 extra dag Tänkte också på det som luckypox, jag tror att nästan alla djuraffär köper in från samma grossist (uppfödare), när det med ungarna har fixat sig kanske du ska testa föräldrarna och se ifall de är besläktade. Det är ju inte så ovanligt att de redan är inavel blad grossist uppfödda fåglar Hoppas allt går bra, men snälla kontakta veterinär på en gång, varje minut kan vara avgörande för små fåglar. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 12:42 pm | |
| Tänkte angående den andra ungen som blundar mycket, De är ju små och behöver fortfarande sova mycket, så det är ju inte ovanligt att de ligger och sover på pinnen utanför eller somnar i matskålen eller liknande, men de ska inte vara hängiga och om saker och ting händer runt omkring dem (som att du plockar upp dem eller börjar pilla i buren, kommer med mat) så ska de alla vara pigga och livliga, inte sitta och blunga | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 6:00 pm | |
| Ang inavel hade jag ingen aning om, får hoppas att det inte är så Vi fick rådet att handmata honom var tredje timme, och se vad som händer sen, mer finns inte att göra sa dom Men får hoppas att han återhämtar sig... Men han verkar inte bli matad av sina föräldrar alls... Och hans syskon stöter bort honom. Men vi gör vad vi kan, blir det mer akut får vi åka in med honom igen | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! lör nov 07, 2009 8:39 pm | |
| Ja han verkar ju utstött.....mata på och värm han innanför tröjan,BHn eller vad som helst.Kanske han skulle vara från dom helt om han blir hackad på när han är svag redan...mosa en äggula(kokt)med ströbröd och lite uppmatningsfoder.Blöt det lite och hoppas på det bästa.....kan krossa undulatfrön i mortel och blanda i oxo...... | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 1:10 am | |
| Har matat honom idag, och han verkar redan piggare! Han öppnar även ögonen oftare nu och sitter med huvudet höjt som de andra! Vilket han inte gjorde innan, utan hängde helt kraftlös. Men jag ska göra som du sa luckypox; mosa äggula osv Tack för tipset, och jag hoppas innerligt att han fortsätter i samma riktining som han gjort nu de senaste timmarna Alltså bli piggare! | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 9:53 am | |
| Jippie!!! Chilenita hjälp här.....brukar man ha majsvälling oxo????[b] | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 12:41 pm | |
| vad skönt att det verkar gå på rätt håll!!
Håller tummarna för lille Vincent, en liten kämpe verkar det som!! Får han nu lite hjälp på vägen med mat och så, så ska det förhoppningsvis gå vägen det här. *håller alla tummar och tår* | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 3:41 pm | |
| ÅH! Imorse när jag skulle mata honom höjde han huvudet och kollade på mig med öppna ögon! Han var alltså jättepigg! Han var till och med ute och gick med de andra ungarna utanför holken idag!! | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 4:14 pm | |
| Man ska ju köpa uppfödningmat, brukar finnas i de flesta djuraffärer. Man ska alltid ha det hemma när man föder upp, ifall något som det här skulle hända. Majsvälling ska man ha tills man får tag på riktigt uppfödningmat, men det är inget man endast ska mata upp med, det innehåller väldigt få näringsämnen och så. Guuud va skönt att höra att det går bra, bra att du kontaktade veterinär. Undrar varför de stötte ut ungen... men men, han var ju rätt stor, så då tycker jag det är ok att mata upp (jag är lite emot att mata upp jätte små ungar ifall föräldrarna slutar att mata... det måste ju vara något fel på ungen ifall alla andra får mat och inte 1, i tidig ålder) Men Vincent var ju redan rätt stor. Jätte glad av att höra att lillen mår bättre, och jätte duktigt att upptäcka det | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 4:44 pm | |
| Jag är jätterädd för att bråka för mycket med ungar och föräldrar så länge ungarna är små.Jag kikar in som hastigast och kollar att allt är bra bara.Fotar nån gång och sådär.Byter spån när det är dags.Jag tror inte föräldrar tolererar att man plockar ungar in och ut hela tiden ur holken.Man stör ju deras revir och kan få såna här följder.Visst är det gulligt att sitta och snusa på små bäbisar,men det är i holken dom hör hemma så länge dom är små.Kanske ni plockat för mycket med dom och föräldrarna har skjutit bort ungen av den anledningen.Det här säger jag inte för att vara dum på något vis,utan det är naturens lag att människor ska inte röra i boet. Nu kan det ju vara handuppmatade föräldrar oxo,och dom inte begriper sig på riktigt att mata ungarna.Det förekommer ju tyvärr alltför ofta för att få fler kullar av odlarna. | |
|
| |
ROCCAM
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 5:48 pm | |
| Chilenita: Ja, jag vet. Gjorde lite fel där att inte köpa det från första början, men som tur var kunde mina föräldrar ställa upp snabbt nu när det gällde, och det har ju gått bra! Läste som du sa - att majsvälling inte innehåller allt de behöver, så därför köpte vi nutribird handmix Ja! Men nu så tar de hand om honom och de andra ungarna behandlar honom jättebra! Och han är tillräckligt alert för att bitas och nafsa på de andra när det är jobbiga Och han återhämtar sig synligt, hans fjädrar är mjukare, och har växt till sig, på bara domhär två dagarna vi matat honom! Ja precis, han var ju ändå rätt stor Ja, nu känns det skönt att han mår bättre... man blir ju så sjukt orolig Luckypox: Balthazar har inte haft nått emot när vi väl tar i ungarna, hon brukar vara ute och flyga i rummet då, och är inte märkbart upprörd. Dessutom går hon och matar dom när vi lägger in dom igen. Fotar och så gör vi bara ibland, även om det kan verka mycket, men som sagt, Balthazar verkar inte bry sig, även om hon inte riktigt litar på oss ännu. Varken Zeke eller balthazar är ju särskillt handtama ännu så, men att de tillåter oss hålla på med ungarna utan att de överger dom är ju jättebra! Fast nu låter vi dom vara rätt mycket ändå, för som du sa: det är ju deras revir och vi ska inte störa mer än nödvändigt som ex, när man byter underlag i holken. Det konstiga är att vi inte hållit på med Vincent lika mycket som vi plockat upp de äldsta, så på så vis tror jag inte att det är därför han blivit utstött. Måste nog vara för att han inte var tillräckligt stark för att bråka med de andra ugnarna om maten Förstår att du inte vill vara dum, det är ju naturens lag som du sa att låta dom vara! Men nu är det ju bra att Balthazar och Zeke inte bryr sig märkbart om vi tar i ungarna, utan de gör sitt och matar dom när det är dags osv, annars hade vi ju märkt på de andra ungarna om de inte fick mat. :O Rörigt svar men har lite bråttom! | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 6:13 pm | |
| Heja Vincent som kämpar sig tillbaka in i flocken Skönt att det gick så fort att få honom starkare och bättre och att de andra nu tar hand om honom på ett bättre sätt. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Zeke+Balthazar=Bebisar! sön nov 08, 2009 10:58 pm | |
| Ja, tänk att lite mat kan göra så mycket Det är bra att ni inte pillar så mycket, och tänkt på att fåglar inte visar stress på samma sätt som vi gör. Föräldrarna flyger kanske runt för att försöka få din uppmärksamhet på dem istället och lämna ungarna ifred, och att hon springer in i holken på en gång är ju tecken på att hon märkt att ungarna varit borta och varit orligt, derför kutar hon in och ser efter dem. Som du säger var kanske Vincent lite svag och pga det och att någon varit i holken så kända mamma att det var lika bra att stöta bort ungen, eller att det blev för mycket under stressen. I alla fall är det jätte bra att du provade med att lägga tillbaks ungen i holken när den var stark nog och se ifall föräldrarna börjar mata ungen igen. Det var det jag tänkte skriva. Mycket moget beslut att ta och det ska du ha massa rosor för. De flesta tycket att det är roligt att handmata (man får ju en tam unge från dag 1) och det är sååå fel att tänka så. Så håll ett extra öga på Vincent nu så att han fortsätter bli matad och är stark, men annars så tycker jag att du ska ge dom lite mer tid innan ni plockar upp dem längre stunder. | |
|
| |
| Zeke+Balthazar=Bebisar! | |
|