| Genetisk kalkylator? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Genetisk kalkylator? sön okt 11, 2009 11:09 pm | |
| Någon som har nåt tips på en genetisk kalkylator som man förstår hur man ska fylla i? | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tis okt 13, 2009 5:36 pm | |
| Nä ingen aning faktiskt.. vore jätte intressant och veta om det finns, som du säger, de som jag har stött på är i princip ompjliga att fylla i... jag förstår inte vad allt betyder och står för :S | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tis okt 13, 2009 8:44 pm | |
| jo, dom jag hittat är rena grekiskan med bokstavskombinationer hit och dit...där skulle varit bilder istället | |
|
| |
Tennessee
Antal inlägg : 137 Age : 45 Ort : Hässelby Registration date : 09-01-06
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 4:11 pm | |
| Hej! Den jag använder är http://www.gencalc.com/den är inte perfekt då den inte har alla mutationer men man kan få en liten anning om vad man kan förvänta sig för ungar.. tänkte att jag kan tipsa lite hur den funkar nedan : först får du gå in och klicka på "lovebirds" i den gula listan "Select Species" Sedan får du välja sorts dvärg du har i häck/sätta i häck Den översta Peachfaced.. är ju våra rosahuvade dvärgar Sedan kommer tarantan som även heter Abysinnian.. Sedan de dvärgar med vita ringar .. Om du går in på den översta för rossisar först en lista med mutationer, (en del har foton men inte alla) Sedan står det överst antingen hane eller hona (hane 1.0 och hona 0.1 i denna världen) Varje mutation har två kolumner för varje kön. Om fågeln har en ifylld ring i vänstra kolumnen så syns mutationen. Tex om du har en orangehuvad fågel så har den fått genen för oranget från både mamma och pappa. och där med klickar du i den vänstra kolumnen. Har du där emot en fågel vars ena förälder var orangehuvad men den inte är det själv, då bär den på anlaget "dolt" och där med kan de om du parar den med en fågel som också har anlaget få orangehuvade ungar.. När du fyllt i allt för din fågel så tycker du på Generate och får upp procentsatser för hur ungarna kommer se ut.. Tyvärr hinner jag inte förklara mer nu men kolla gärna på sidan och fråga i forumet om det är något så förklarar jag gärna. en sak till man bör känna till med genetiken är att det finns dominanta anlag (krävs bara en gen från en av föräldrarna för att det ska synas hos ungarna) Recessiva anlag kräver två gener, en från varje förälder för att synas (som mitt exempel ovan på oranghuvade) sedan finns det könsrecessiva. Honor behöver då få en gen av sin pappa för att visa anlaget medans hanar behöver få anlaget både av sina mamma och pappa för att det ska synas. (i detta fall visar alltid honan anlaget medans hanen alltså kan dölja anlaget om de bara fått de av en förälder. har med att denna gen sitter på X och Y komosomerna) | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 8:04 pm | |
| Oj.. jag blev inte mycket klokare på det... antar att man måste veta vad alla färger och färgkombinationer heter... och vilka som är recessiva o och dominanta... Men tex vart klickar jag i att en har gröna anlag... eller gula.. eller blå och inte aqua eller turkos? Eller anlag för vita ansikten.. ja du förstår Om jag gör så: jag lägger upp en bild på min hona och min hane.. så får du gärna säga vilka ringar jag ska fylla i och varför Jag har häckat det här paret förr och jag vet hur dom ungarna såg/ser ut, men kan vara bra och se vad procenten är att de får likadana ungar, och så blir det kanske lättare att lära sig använda räknaren. I alla fall, jag vet tyvärr inte hur häckparets föräldrar såg ut.. så det ända jag har att gå på är deras egna färger. Pappan (den "blåa" fågeln): Mamman (den "gråa" fågeln): Och så deras 3 ungar de fick förra året <3 Jaffa, hane, äldst: Sprite, tror det är en hona, mellersta : Fanta, hona, yngst: | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 8:40 pm | |
| Och mina då? Zelda, Devil och Gizmo är bröder, så Gizmo har Devils blå anlag i sig, detta vet jag då Gizmo fått blå ungar tidigare Antar att Zelda också har det i sig. Gizmo och Laban är ett par som nu fick gröna ungar. Är det så enkelt att det blir 50/50 med blå och gröna ungar? Pga av de blå generna i Gizmo? Ahmed och Zelda är det andra paret och Filippa är deras första och enda unge hittills. Kommer Ahmed och Zeldas ungar att bli likadana som Filippa allihop? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 9:03 pm | |
| Hej! först och främst vilka fina fåglar :-)
Vi börjar med pappan det är enklast, han är det vi kallar dutch blue eller hur. Om fåglarna har den blåa färgen så blir den rosa masken i ansiktet vit eller ibland som hos dina lite orange/vit. Då finns det två olika sorters blåa fåglar i gencalc dels turquoise och dels aqua. Vilken sort han har vågar jag inte säga då det kan vara svårt att skilja på via foton.. Men jag gissar på aqua då jag tycker han är väldigt blå. Båda anlagen är recessiva vilket betyder att eftersom han visar de blåa generna så måste han ha två och fått dem dels en av mamman och en av pappan. Men du markerar Visual i kolumnen för hanen. Jag skulle gissa att det är detta han är, Blue Aqua (det vi kallar Dutch blue).
Honan är garanterat dominantbrokig då alla ungarna också blivit brokiga. Om hon varit recessivbrokig så skulle ungarna bara kunna bli brokiga om pappan också bar sådana gener, det kanske han gör men om han gör det så är det en otolig tur att du skulle få tre brokiga ungar.. det hade varit troligast att du bara max fick en sådan ungen i sådana fall. Så hon bockar vi för att hon är dominantbrokig. (= dom.pied (pied = brokig på engelska)) Eftersom hon inte är så mycket brokig så gissar jag på att hon är enkelfaktor brokig. (eftersom dominantbrokig är en dominant gen så skulle hon kunna ha två gener som båda vissades i hennes fjäderdräkt då hade hon varit mycket mycket mer fläckig). Så kryssa i Dom.pied och SF (SF = Singel factor). Sedan eftersom hon också har vit/orange ansikte så är hon ur blåa serien, (så klicka i Aqua även här precis som hanen) men hon har något som gör att hon ser lite grön ut istället, vilket inte pappan har. Eftersom Jaffa (äldsta ungen) blev precis som sin mor är det troligast att det är ett dominant anlag .. min gissning är att hon har en mörkfaktor. mörkfaktor heter Dark på engelska och eftersom inte alla ungar är mörka så har hon bara en gen av detta. Så klicka i Dark, SF.
(Om hon hade haft två gener av antingen mörkfaktorn eller dominantbrokiga genen så hade alla ungar ärvt en gen. När förälderarna "skapar" en unge så ger ju honan hälften av sina gener till ungen och hanen hälften av sina gener. det är ju kromosomparen som delas och därför om honan har två synliga gener så vet vi att en av dessa kommer ungen få vilken som spelar ingen roll då de kommer se lika ut på ungen när den växer upp.
om du nu trycker på generate så får du fram vad för ungar föräldrarna bör få.. i procent så inte så säkert direkt..
Men du ska få ett resultat som vissar samma på både honor och hanar.
vill säga
25% 1.0 aqua(parblue) dom.pied(sf) 25% 1.0 aqua(parblue) 25% 1.0 D aqua(parblue) dom.pied(sf) 25% 1.0 D aqua(parblue)
och samma för honorna som betecknas 0.1 då..
detta betyder att du har 25% chans att få ungar som sprite och fanta 25% chans att få ungar som ser ut som pappan 25% chans att få ungar som ser ut som mamman och jaffa samt 25% chans att få en unge som ser ut som pappan men med mammans mörka färg i fjädrarna (vill säga en fågel som mamman men utan de brokiga mönstret)
hoppas jag förklarat lite så du hänger med i hur jag tänker.
Man ska alltid ha i åtanke att detta inte är 100% då dina föräldrar fåglar kanske bär på recessiva gener, vill säga gener som föräldrarna kanske bär var sin var för sig. Men när dessa två gener kommer ihop i en och samma unge så vissar de sig. T.ex. orangmaskad, eller dilute (en färg där fåglens kroppsfärg minskar i styrka med upp till 50%) men de tär en fingervisning :-D | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 9:10 pm | |
| Hej Noa såg inte ditt svar .. och det kom emellan mitt andra svar då det tog lite tid att skriva det hehe..
Men Gizmo har ett blått och ett grönt anlag så om hans hona Laban har också en grön och en blå gen då är det 25% chans att de får blåa ungar. (inte 50% alltså..). testa i gencalc att slå in enkelfaktor av blåa tex aqua fägen så ser du resultatet. Men om Laban bara har gröna gener så kommer de alltid få gröna ungar, 50% av de ungarna kommer dock bära på en blå gen som de fått av pappa Gizmo men det kan du alltså inte se fören ungarna får egna ungar.
När det gäller Ahmed och Zelda så kan jag inte uttala mig om hur deras ungar kommer se ut då de är korsning av en rosis och en personata.. Hur gås Zelda och Gizmos föräldrar ut? om en av dem var blå så bär Zelda på blått anlag för rosisar i varje fall.. så långt kan jag sträcka mig.. Men hur det kommer påverka ungarna kan jag inte säga.. Varför blev det bara en unge? lade de bara ett ägg?? ofta är dödligheten i hybrider rätt stor så jag skulle gissa på att några ungar dog i äggen eller i holken.. jag tycker de är ett jättefint par men jag skulle inte sätta in en holk till dem igen..
glömde säga att i gencalc om du har en naturfärgad rosis så fyller du inte i något alls.. ni kan testa med att låta bladet var helt tomt och bara trycka på generate så säger den 100% green och det är beteckningen på naturfärgade. Och om ni testar att slå in tex split to (enkel faktor) aqua för både honan och hanen så ser ni en slach (/) det betyder att fågeln bär på anlaget men det syns alltså inte. Så om man korsar ett par gröna standard rosisar som båda bär på blått anlag får du 25% blåa, 25% gröna och 50% gröna men som är split blåa.. vill säga de skulle kunna få blåa ungar själv även om det inte syns något blått i just denna individ. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 10:40 pm | |
| Shit va mycket jag lärde mig nu Tack så mycket Ja när du la upp det så där fint och lätt så var det inte så svårt att trycka på rätt knappar... men det var mycket jag inte visste/tänkt på tidigare.. som att det är de blåa som får vitt ansikte och jag hade ju ingen aning om vilka gener som är dominanta och recessiva, och vilka som behöver dubbelupplaga och så. Mycket intressant. Och kollar man på procentsatsen så stämmer den ju väldigt bra överens med vilka ungar jag fick Tack så hemskt mycket, nu vart jag lite klokare | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? tor okt 22, 2009 11:50 pm | |
| Hej igen ja men jättekul om ni lärt er något.. och säg gärna till jag hjälper gärna till och förklarar igen. det blir ju hela uppsatser förstås hehe.. men det kan det ju vara värt..
Men många rosisar idag är alltså kombinationer av olika anlag som gör att de ser ut på ett visst sätt. De gråa rosisarna som det finns en som har här på formet måste jag säga är ju helt fantastiska men jag kan inte förstå hur de fått den färgen :-)
och nu när jag läst lite till Noa så verkar det som att de flesta ungarna kommer se lika ut som din Filippa men om man skulle kunna få en blå filippa är väldigt svårt att säga. Jag har letat ett tag men hittar inga bilder på något som liknar det i varje fall..
Ansiktsfärgen kommer nog vara lika i vilket fall för det svarta huvudet från personatan och det rosa från rosisen formar huvudet på det sättet. Men som sagt om det blåa kan bli blått och då kanske göra det rosa/röda till vit det är väldigt svårt att säga.. Jag kollade på en fågel i loggan här ovan fågel nummer 8 men jag är rätt säker på att det är en renrasig personata som har någon gen som gör att färgerna blir lite blekare bara.. men som sagt svårt att säga.. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 8:27 am | |
| Så i och med att Gizmo och Laban fick 2 blå och 2 gröna ungar i förra kullen så måste alltså även Laban bära på det blå?För annars hade ingen blivit blå? Har jag fattat det rätt? När Filippa kläcktes var det bara hon som var befruktad, alla andra ägg var tomma. Sen la Ahmed en omgång ägg, där det fanns ett befruktat ägg men ungen tog sig aldrig ut och dog i ägget. Nu senast var alla hennes ägg obefruktade. Filippa har fått stjärtfjädrarna, (där vanliga rosisar är blå), där är Filippa lila, så även där har personatagenerna hamnat | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 9:55 am | |
| Hej igen!
precis om Gizmo och Laban har fått blåa ungar så bär båda på blåa gener även om de är gröna.. 25% chans att få blåa ungar i en sådan kull.
Man kan översätta tankesättet (lite generaliserat men ändå) på alfabetet. Varje fågel består av två alfabet. 2 st a, 2 st b, 2 st c med mera.. Om genen a är den som styr över kroppsfärgen så säger vi att stoa A är en dominantgen och styr färgen Grönt, lilla a är samma gen men den styr färgen blått. om fågeln har kombon AA så blir fågeln grön, Aa också = grön. Men aa = blå fågel. Dina fåglar består båda två av Aa gener, när de skapar en unge så lämnar de var sitt a till ungen, så enbart i de fall där båda lämnar lilla a så blir de blåa fåglar. Ritar man upp det så blir det 25% AA, 50% Aa och 25% aa
Precis när man korsar olika sorters fåglar så vet jag inte alls hur generna sprids så väldigt svårt att säga om du skulle kunna få en blå filippa | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 12:26 pm | |
| det blev kanske lite flumigt men ja som sagt bara att fråga om ni undrar något..
Det jag menar är att dominanta anlag som grön färg skrivs med stora bokstäver, recessiva anlag som blå färg skrivs med små bokstäver.. Och detta är ju inte riktigt så här man gör det med då kan man få en bild och förståelse för hur det fungerar.
När det gäller könsbundna anlag som Opalin eller Lutino så är de anlagen knutna till X komosomen. Hos fåglar är det tvärt om mot hur det är med människor. Honorna har XY kromosomen och hanarna har XX komosomen.
När det vid en parning skapas ett ägg som kommer bli en hona så får hon alltså Xet från pappan och Yet från mamman (mamman bestämmer genetligen vilket kön det blir på ungen alltså..) Detta gör att om pappan lämnar ett X som har lutinogenen till sin dotter så kommer hon bli lutino. Om det skapas en son vid parningen så lämnar honan också ett X och då är lutino som ett recessivt anlag, sonen måste då få anlaget från båda föräldrarna för att det ska synas. därför det är är rätt så ovanligt med lutino hanar ute i affärerna..
(i bland människoar är det ju tvärt om då har killar XY komosomer och tjejer XX komosomer, färgblindhet och blödarsjuka är exempel på genetiska grejer som sprids på samma sätt. därför det är väldigt vanligt hos killar med färgblindhet och blödarsjuka medans det är ytters ovanligt hos tjejer.) | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 4:25 pm | |
| Ahh, nu börjar jag att hänga med lite tror jag Men om vi skulle anta att någon av mina fåglar bär på lutinogenen någonstans så finns där alltså en om än minimal chans att jag skulle kunna få en gul unge. Eller det finns ingen möjlighet att en grön fågel med blå anlag skulle kunna ha lutinoanlag med? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 4:53 pm | |
| Jo det är helt skilda gener, din hane kan alltså bära på lutino genen och skulle då kunna få lutino döttrar. (din hona kan inte bära på lutino genen, då hade hon varit lutino i sådana fall)
De generna kan kombineras och då är lutino dominant över allt annat så fågeln kan alltså bära blåa eller gröna anlag utan att du kan se de. När den dottern som nu är lutino får ungar i sin tur så avslöjar det vad den bär på för anlag.
Om du skulle para en lutino hona med en blå hane, får du då gröna ungar så betyder det att lutino honan har grönt anlag, får du blåa ungar också så bär hon även på blåa anlag :-)
En Lutino hona som paras med en vanlig hane dock utan lutino gener får alltid söner som bär på lutino genen men inga av ungarna kommer synligen vara lutino. Men för att skapa en son så lämnar ju alltid honan sin enda X gen till sonen och därför är det garanterat att alla söner bär på anlaget men inga döttrar då de ju får en Y gen för att annars blir det ingen dotter :-D
Men som jag försökt förklara, lutino är ett väldigt dominant anlag när det väll visar sig och döljer alla andra anlag. Fågeln kan alltså vara både brokig och blå utan att det syns. Dock kommer det ju troligen synas i ungarna om den får några. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 6:06 pm | |
| Vart räknas den gula färgen in då? För mamman har gult och pappan har ju orange.. och alla ungarna fick gult, speciellt Jaffa, äldsta ungen, han har ju mer gult än vad mamman har Sorry för så mycket frågor | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 8:45 pm | |
| detta är mycket intressant och tänk så mycket man kan lära sig Tur vi har en kunnig att dränka i våra frågor, eller hur Chilenita? | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? fre okt 23, 2009 9:26 pm | |
| Absolut... jag har aldrig riktigt tittat in djupare på genetik frågorna, men nu när man sätter igång är det ju otroligt intressant! Och som du säger, man ska passa på nu när vi har en kunnig att fråga ut | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? lör okt 24, 2009 12:46 am | |
| - Chilenita skrev:
- Vart räknas den gula färgen in då?
För mamman har gult och pappan har ju orange.. och alla ungarna fick gult, speciellt Jaffa, äldsta ungen, han har ju mer gult än vad mamman har Sorry för så mycket frågor Hej igen! bara att fråga på som sagt jag svarar så fort jag har möjlighet.. Det gula som dina fåglar har är det som kallas brokiga fåglar. (på engelska Pied).. Detta betyder att fågeln kan egentligen ha vilken färg som helst (av alla varianter som finns) men vissa "celler" har fått ett "fel" i färggenen och har egentligen tappat sitt pigment vilket gör att fågeln får gula fläckar spritt över kroppen. Detta kan vara väldigt olika mycket fläckar och även om fåglarna är släkt så behöver de inte alls vara liknande mönster. Ofta finns det vissa riktlinjer man går efter dock, de brukar vara gult på vingknogarna och det brukar vara gult i nacken.. i övrigt är det spritt som sagt.. Så detta har inte med Lutino generna att göra alls, ett helt eget anlag eller mutation. Det finns två varianter av brokiga gener en som är dominant som oftast inte är så mycket fläckig (som din hona) och en som är recessive och där är ofta hela fågeln gul dock med lite gröna fält i stället. Man kan ha en fågel som har två dominanta gener då kommer den också vara väldigt gul men oftast inte så mycket som en recessiv fågel. Vet inte riktigt om man kan se skillnad på dem på något annat sätt dock.. (hos undulater så är det skilnader på ögonen så det är rätt så lätt att se skillnad på om det är en dominantbrokig eller recessivbrokig.. men inte säker på när det gäller dvärgar).. När det gäller Lutino mutationen så är det ju en form av Albino i fågelvärlden, hela fågeln har förlorat förmågan att skapa ett visst pigment som gör att den skulle sett grön ut annars. Det är alltså egentligen samma funktion "cellen" saknar pigmentet .. men de har uppstått var för sig och är två helt olika gener som påverkas.. Jag älskar det här med Genetik måste jag säga.. pluggat mycket på högskolan också om det men då var det ju människor man läste om.. så är nog rätt så självlärd när det gäller fåglar så jag kan ha fel.. men just de saker vi pratat om tror jag är insatt i.. Jag försöker förstå det här med att dvärgar kan skifta i så olika färger av grönt i bland.. men inte helt säker på vad det är för gener som styr det ännu.. eller hur det ärvs från föräldrarna.. men det kommer nog.. man får läsa läsa läsa hehe.. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? lör okt 24, 2009 3:54 pm | |
| Vi är glada att vi har dig här, med all din kunskap Ett väldigt intressant ämne måste jag säga och riktigt roligt när man själv börjar förstå litegrann tack vare dina förklaringar | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? sön okt 25, 2009 10:36 am | |
| Ok nu hänger jag med lite tror jag Så om en rosisdvärgis har lite inslag av gult (som min hona och ungarna) så har de brokiga gener i sig Det gulorange som min hane är kommer av den blåa genen? Men hur blir det med fischeris tex... de har ju också gult (nästan alla har mer eller mindre gult) vad är det för gen, är de också "brokiga"? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? sön okt 25, 2009 2:22 pm | |
| ja typ.. du har rätt när det gäller rosisarna men fischeris har ju gult i sin fjäderdräkt.. det är meningen att de ska vara så så de är inte brokiga..
Om du går in på gencalc och kollar på rosisarna först så finns det bilder på både dominant pied och recessive pied. Den ena ser ut att vara grön med lite gula fläckar och den andra gul med lite gröna fläckar.
på Fischeris gruppen finns bara recessive pied och det är inte en fischeri som dom visar men du ser principen. Så skulle även en fischeri se ut om den var recessive pied för vitögonringade dvärgar. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Genetisk kalkylator? mån okt 26, 2009 1:50 pm | |
| Ah ok, nu hänger jag med Tack så mycket | |
|
| |
| Genetisk kalkylator? | |
|