| Fungerar inte ihop | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
jozzeeh
Antal inlägg : 23 Age : 32 Ort : Mjölby Registration date : 09-11-29
| Rubrik: Fungerar inte ihop sön dec 20, 2009 10:44 pm | |
| Hej jag har 4 dvärgpapegojor hemma och den ena av dem bara slåss och bråkar med de andra undrar vad jag ska göra för jag vill ju inte sätta henne ensam i en bur. | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 12:57 am | |
| Är buren tillräckligt stor? Ofta så bråkar dvärgisar (och andra papegojor och djur för den delen) om de tvingas leva för nära inpå varann, utan möjlighet att komma undan.
Jag vet inte vad mer för tips att ge dig, eftersom jag inte vet hur situationen ser ut.
Är alla samma kön? har du testat dem så att du är 100 på vilket kön de har? Är alla av samma art? dvs 4st roseicollis/personata/Fischeri... Hur gamla är de? Hur länge har du haft dem, har de alltid bott tillsammans? Är det någon som är ny? Hur länge har detta pågått? Började det nyligen eller har det hållit på länge? | |
|
| |
jozzeeh
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 1:25 am | |
| jadå den är stor den är 180cm och 90 djup. de är olika arter har 2 rosecollis 1 pensonata och 1 fischeri. Jag har 3 honor och 1 hane så det kan ju vara att hon bråkar med de andra honorna för att hon vill ha honom för sig själv kanske. de är 2år och 1 år och den som bråkar med de andra har jag köpt efter mina 2 första och då köpte jag henne med den hanen jag har. De har små bråkat lite ibland och sedan blev det bättre men nu är hon jätte arg på den andra fågeln och flyger på henne så fort hon kommer i närheten av henne, matskålen eller vattnet. Hon bråkar dock inte lika mycket med de andra fåglarna som just med den andra. De två som bråkar är av samma art. | |
|
| |
Tennessee
Antal inlägg : 137 Age : 45 Ort : Hässelby Registration date : 09-01-06
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 10:55 am | |
| Hej! okej om jag förstår det rätt så är det två rosisar som bråkar då alltså.. och de två är honor. De har bott ihop ett bra tag och haft lite små gruff men nu har det urartat och den ena rosisen är riktigt förbannad på den andra? Har jag förstått det rätt..
I sådana fall skulle jag tro att hon vill häcka.. och ser den andra som konkurrent. Det finns inga holkar i buren hoppas jag? Om man har den uppsättningen med 1 hane och 3 honor och sätter in 2-3 holkar så kommer nog honorna bråka tills det bara blir en kvar tyvärr.. så då är detta bara början på bråket i sådana fall.. När hon har fått död på den första honan kommer hon ge sig på den andra honan. Det man måste göra då är att skilja dem åt om man nu vill häcka fåglarna. Jag skulle ta bort holkarna direkt i stället.
Om det inte finns holkar så känns det ändå som någon typ av hormonbalans som rubbats.. Men vad som styr det och hur man kan återställa det vet jag tyvärr inte. Hur gammal är just denna individ? det är inte så att du misstagit dig på åldern och hon är så där en 8-9 månader och precis blivit könsmogen? | |
|
| |
jozzeeh
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 12:10 pm | |
| Jo du har fattat det hela rätt, nu är det så att jag har holkar i buren men de ska jag genast ta bort, jag satta in holkarna för ett tag sedan så jag trodde att den ena av rosisarna var en hane, men det märkte jag att det inte var när det bara var 3 som byggde bon och hanen (som jag visste var en hane ) satt och inte brydde sig om det. Men nu om jag vill häcka fåglarna, kan det fungera om jag köper 2 hanar till? eller ska jag sära på paret ifrån de andra? | |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 1:25 pm | |
| Sära paret från det andra!! Ungarna kan bli dödade av de andra..jag vet !! | |
|
| |
Tennessee
Antal inlägg : 137 Age : 45 Ort : Hässelby Registration date : 09-01-06
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 4:26 pm | |
| precis, du bör sära på paren, tyvärr är din bur för liten för att häcka i koloni även om den är stor.. Själv häckar jag mina i kolloni och det funkar bra men jag har några extra hanar så då hålls honorna sysselsatta.. För kolloni häckning ska man ha lika många holkar som det är fåglar.. (alltså minst dubbelt så många som man har par alltså)..
Sedan kan man som vanligt diskutera om du bör blanda sorter.. det är inga problem genetiskt att göra det men ja själv tycker jag inte det är helt okej men det är min åsikt och det har vi diskuterat i genetik delen i forumet..
Men ta bort holkarna eller sära på fåglarna.. Då tror jag det lugnar ner sig avsevärt om några dagar. Hormonerna är ju igång redan så tar lite tid att "tagga" ner för dem så du får ha tålamod. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop mån dec 21, 2009 9:32 pm | |
| Du har redan fått bra tips här. Honor kan vara något riktigt elaka mot varann, speciellt när det finns få hanar att välja mellan. Som det skrivit så plocka bort holkarna på en gång och om du vill häcka paret så får du göra det i en annan bur och helst i ett annat rum. Jag skulle ändå plocka bort paret ett tag, även om du inte vill häcka dem, eftersom honan är hormonstint och kan mycket väl ta död på de andra honorna. Vill du häcka flera par (som Tennessee skrev så tycker jag inte du ska blanda inom raserna, speciellt nu när du har valet att inte göra det) så köp rätt art till rätt hona Kan tilläggas att vissa individer aldrig lär sig leva i harmoni och behöver därför mycket utrymme och så låg nivå av hormoner som möjligt för att huvudtaget funka i samma bur. Som sagt, du har fått bra tips redan. Hoppas det löser sig för dig Håll oss uppdaterade | |
|
| |
jozzeeh
| |
| |
jozzeeh
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop tor jan 14, 2010 7:03 pm | |
| Nu är det så att jag försökte att sätta ihop fåglarna igen men det gick inget vidare den ena rosisen var fortfarande elak. kan det fungerar om jag köper en större bur om de kanske går ihop bättre då? för de bråkar inte när de är ute och flyger, endast i buren. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop fre jan 15, 2010 11:23 pm | |
| En större bur kan absolut hjälpa. Jag har 4 rosisar och 2 fischeris och det skulle inte funka att ha dom i mindre bur, då skulle rosisarna ha ihjäl fisheris. Men nu har de så stor bur att de kan komma undan och sitta så pass långt bort att de inte stör sig på varann.
Har du introducerat dom sakta för varann? Som om du skulle introducera helt nya fåglar? Dvs alltid ha minst 2 burar så att alla fåglar kan välja vart de vill sova. Ha burarna stående nära varann så att de ser varann och lär kännas vid och så? | |
|
| |
jozzeeh
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop sön jan 17, 2010 1:11 pm | |
| Jag har fåglarna i 2 olika burar 4 i en bur och 2 i en, och då går allting jätte bra även när de flyger fritt ute går det bra då kan de som bråkar sitta bredvid varandra utan att något händer, och burarna står ca 40 cm ifrån varandra. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop sön jan 17, 2010 3:27 pm | |
| Vet inte vilken storlek du har på bur, men en större bur (borde vara minst dubbla storleken av bur du har nu) skulle nog göra stor skillnad. Att de inte bråkar utanför buren är nog för att att de inte känner sig trängda och alla fåglar ha möjlighet att inte behöva sitta på samma pinne som sin mobbare. I en bur är det jätte svårt att komma undan och det får fåglarna att känna sig trängda, stressade och frustrerade.
Det är tyvärr det ända jag kommer på. Kan vara så att ena honan anser buren vara hennes häckningsplats och därför är så aggressiv, så kanske att byta ut allt i buren (nya pinnar, nya leksaker, nytt bottenmaterial, nya matskålar och byta plats på burens placering i rummet skulle kunna hjälpa.
Dock skulle jag gissa på att en helt ny och stoor bur skulle göra större skillnad | |
|
| |
jozzeeh
| |
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fungerar inte ihop ons jan 20, 2010 11:26 pm | |
| | |
|
| |