| Varför dvärgpapegojor? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Walle
Antal inlägg : 8 Age : 35 Ort : Skåne Registration date : 10-01-26
| Rubrik: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 3:33 pm | |
| Hejsan alla glada fågeldårar! Första inlägget här! Det är som så att jag i min barndom sammanlagt haft 3 stycken undulater och givetvis tyckte jag det var underbart roligt. Men det var 10 år sedan nu och hela min ungdom har inte varit särskilt centrerad kring djurhållning precis, även om intresset att läsa om olika djur alltid varit stort. Bara för några veckor sedan fick mitt fågelintresse en rennässans. Det är inte säkert att jag kan fixa fåglar nu eller om jag måste vänta ett par år (helt beroende på boendesituation) men jag försöker ändå dels läsa på så mycket som möjligt om olika arter och jag har precis börjat med att åka till uppfödare för att få se fåglar i verkligheten. Får ju erkänna att min stora dröm är att kunna ta hand om antingen en blåpannad, gulhuvad eller tucaman amason men det ligger ju säkert minst 10 - 15 år fram i tiden. Men innan jag väl kommer dit vill jag gärna ta hand om lite mindre fåglar, inte bara pga. att gojor är underbara utan även för att få upp fågelvana. Kan ju utan tvekan säga att om jag nu skaffar någon art av en mindre fågel än amason så är det absolut inte någon "ersättningsfågel" utan det är för att jag gärna vill uppleva även dessa arter. Tankarna i början flög givetvis för min del först in på att skaffa undulater igen, och efter att ha varit hos en uppfödare av undulater blev jag bara ännu mer sugen. Men väl hos denna uppfödare kom jag även i kontakt med nymfkakaduor som jag blev väldigt charmad av. Men sedan började jag även tänka på dvärgpapegojor som jag alltid tyckt varit otroligt fina men aldrig läst på om närmare. Om jag skaffar undulater kan jag även ha en eller två nymfkakaduor, men från vad jag har läst om dvärgisar så är de oftast aggressiva mot andra arter så då blir det ju svårt. Men sen sökte jag på youtube och hittade mer än en video på undulater och dvärgisar tillsammans precis som om de vore ett par, dvs. putsande osv. Innan jag seriöst börjar överväga dvärgpapegojor, som sannerligen verkar vara charmiga, hade jag mer än gärna besökt en uppfödare för att se dem i verkligheten. Vet någon om det finns uppfödare i Skåne? Jag har sökt själv på internet men det verkar vara väldigt dåligt med det. Den som orkar får gärna berätta lite allmänt om dvärgpapegojans beteende och hur det skiljer sig från t.ex. undulater och nymfkakaduor och varför ni föredrar den ena arten framför den andra osv. Tack på förhand! | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 9:17 pm | |
| Det finns alltid undantag. Jag har sätt bilder på dvärgisar med de flesta av de vanliga fåglar som hålls som sällskapsfåglar, men det hör inte till det vanliga. Tvärtemot, det hör faktiskt till det ovanliga och sker inte alls så ofta. Dvärgisar är mycket aggressiva och har ingen uppfattning om hur små de egentligen är, de tror att de är stört och bäst, och det leder så klart till konflikter och är det en mindre motståndare så kan det mycet väl sluta med död, och det är en plågsam död. Är motståndaren större så blir det dvärgisen som klipps i 2 delar Det finns en tråd i ett annat forum om en person som höll sin dvärgis med sin sparvis (en ännu mindre papegoja, mycket lik på ALLA sätt en svärgis fast något tystare, mindre och mer vänligt sinnad). De satt tillsamman länge och en dag när hon kom hem så hade dvärgisen klippt av övre delen av näbben på sparvisen. Tänkt dig vad den skulle kunna göra mot en undulat eller nymf som är så vänligt sinnade och har mjuk temperament (svagare psykiskt) än dvärgisar. Roseicollisen ska ju helst inte hållas med mindre arter av dvärgisar som tex fischeris och personatas, då rosisen är så stor och stark i sinnet att den lätt kör över de liiiiite svagare arterna. Just nu har jag 6 dvärgisar och detta är min uppfattning av dem Hur det är att leva med dessa huliganer, ja du, som med de flesta andra djur. Det för ett jäkla oljud, de skräpar ner, de dammar, det ligger dun, fjädrar, förn och fröskal överallt, spelar ingen roll att man nyss dammsög. De kräver en massa uppmärksamhet och massa stimulans. Spelar ingen roll att man har världens största bur med allt de behöver och lite till... tapeterna är alltid roligare att tugga på. Även fast klätterträdet är rolig, så är det oftast roligare att tugga på nya platt tv, eller på blommorna. De är överallt och ingenstans, de lyckas komma in/på/under/runt allt och allt ska smakas på... förutom det de faktiskt får smaka på De är dyra i drift (med försäkring, mat, leksaker (vare sig man gör själv eller köper) allt frukt och grönt som går åt, all special foder som ska köpas/lagas... De väcker en tidigt på morgonen och när man blivit galen av allt chatter och pallar sig upp, ja då ska de sova. De biter hål i kläder och gardiner, de bajsar överallt och ska envisas med att slänga ner allt de orkar bära på golvet. De är 90% av tiden en "big pain in the ass"! de resterande 10%?... då är de helt underbara! De håller en sällskap och vill vara med, de sitter och knorpar eller leker med en leksak. De får en att skratta när de busar runt, får en att le när de gör något de egentligen inte får (men ser så söt och nöjd ut när den ligger upp och ner på stolen och tuggar på räkningarna). Får en att sucka stillsamt när de äntligen är tysta och sover. Man blir glad av att veta att de uppskattade den nya leksaken, även om det innebar att man var tvungen att dammsuga (igen). Man smälter inombords när de blir glada att se en, och man inser att när man väger allt det dåliga och de få bra sidorna hos en dvärgis... Så väger ändå de få bra sidor tyngre än den stora högen med dåliga sidor Ett liv utan en dvärgis för mig skulle vara tom, tyst och dyster... ett liv utan dvärgisar för mig är inget liv Oj va långt det blev :O Vill bara tillägga att dvärgisar kan skrika något förskräckligt högt och att de inte alltid är anpassade för lägenhet. Jag tror att största anledningen till att någon gör sig av med sin nya dvärgis är att de underskattade exakt hur högt de kan låta... Värt att tänka på | |
|
| |
Walle
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 9:47 pm | |
| Tack för svaret Skulle du kunna rekommendera någon särskild litteratur och några bra hemsidor där man kan läsa vidare om dvärgisar? Ser att din favorit är Fischers och det tycker jag är jättesöt men min personliga favorit är ju rosenhuvad. Vet du om någon uppfödare eller dvärgisägare i Skåne som tar emot besökare så att man hade kunnat ta sig en närmare titt på krabaterna? Det är väldigt synd med deras aggressivitet mot andra arter...de verkar ju så mysiga på nästan alla sätt å vis annars! Speciellt synd är det med undulater eftersom jag även älskar undulater. Detta hade ju varit en riktig dröm: https://www.youtube.com/watch?v=E6R_3K1b5GYFör övrigt ett trevligt forum måste jag säga | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 10:11 pm | |
| - Chilenita skrev:
- Roseicollisen ska ju helst inte hållas med mindre arter av dvärgisar som tex fischeris och personatas, då rosisen är så stor och stark i sinnet att den lätt kör över de liiiiite svagare arterna.
Undantag finns alltid. Ska jag kunna ha mina vuxna dvärgisar (4 rosisar, 1 personata och en blandis) i samma stora bur så måste personatahonan bo i en annan bur först, så hon kommer som "ny fågel" in i den stora buren efter ett tag, annars jagar hon rosishonan i hela buren. Så bland mina huliganer är det faktiskt personatan som är den som är mest dominant och som styr och ställer med rosisarna. Kommer hon som "ny fågel" fast dom känner varandra så funkar det för då är det inte hennes bur från början utan rosishonans, så då håller hon näbben i styr. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 10:58 pm | |
| Walle: Tyvärr finns det väldigt lite info om dvärgisar därute, speciellt på svenska Och tyvärr, så vet jag inga uppfödare i Skåne... kolla in svenskfågel hobbys hemsida och leta bland de registrerade uppfödarna där. Ja visst såg det mysigt ut, men de talar inte ens samma språk, så det är svårt för dem att förstå varann och det kan leda till missförstånd och det till bråk... men visst såg det mysigt ut, men detta ser mysigare ut tycker jag https://www.youtube.com/watch?v=KTsa7YV4_OE Nä men jag skulle aldrig rekommendera någon att testa bara för att man "såg det på tv/bild".. fåglar mår ju mycket bättre av att sitta med en artfrände då de talar samma kroppsspråk, har samma temperament och samma instinkter. Noa: Ja som sagt, undantag finns alltid, i alla områden Men generellt sett så är det svårare, och nu menar jag bara om man har 1 par (2 fåglar), i större grupper så kan saker och ting fungera annorlunda då de kan gadda upp sig och blir självklart tuffare av att vara fler. Jag har ju också en bur mad blandad kompott, men jag har en väldigt stor bur, skulle jag ha mindre skulle rosis honan ha död på fischeri honan väldigt snabbt. Sen spelar ju personligheten in väldigt mycket. Vissa individer är mycket starkare psykiskt, vare sig de är rosisar,fischeris eller personatas | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tor jan 28, 2010 11:39 pm | |
| Ja absolut Det var det jag menade med, att det finns undantag, oavsett vilken art de tillhör så finns det starkare och svagare individer, vi formulerade oss bara lite annorlunda Men jag har fullt av undantag tydligen Som jag nämnt tidigare så har min rosishona levt tillsammans med en undulathona tidigare, tills hon bestämde sig för att visa att hon var en flicka som ville ha barn och började lägga ägg, då dög det inte med en undulat inte och hon fick sin prins i form av en artfrände istället Men jag skulle inte heller rekommendera någon att prova sätta samman en dvärgis med någon annan sorts fågel bara för att man sett på youtube att det fungerat. En dvärgis mår som Chilenita skriver bäst av att ha en artfrände som pratar samma språk och som har samma temperament osv osv osv i all oändlighet Jag hade då inte velat vara tillsammans med en gorilla som jag inte kunde kommunicera med | |
|
| |
Walle
| |
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? lör jan 30, 2010 1:23 am | |
| Kartorientering är inte min starka sida...bor du långt ifrån Nybro? | |
|
| |
Walle
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? lör jan 30, 2010 2:00 am | |
| - luckypox skrev:
- Kartorientering är inte min starka sida...bor du långt ifrån Nybro?
Menar du Nybro utanför Ystad eller Nybro utanför Hörby? | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? lör jan 30, 2010 5:00 am | |
| I Malmö är det visst.Kan finnas dvärgisar där. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? lör jan 30, 2010 2:34 pm | |
| Jag menade inte att du skulle göra det, jag tog upp det mer som ann allmän rådgivning, och videon var för att vara lite busig Det var inte meningen att du skulle ta åt dig. http://www.parrotparrot.com/lovebirds/ <--- Älskar den här sidan, dom har så vackra fåglar och mycket info http://www.lovebirds.co.nz/main/index.php <-- lite jobbig sida att hitta i men rätt bra http://www.africanlovebirdsociety.com/ <--- lite mer info Något viktigt att tänka på är att alla dessa är från USA (tror jag) och i alla fall i utlandet så har man en helt annan syn på fågelhållning och man ska ta mycket med en nypa salt. tex så är det JÄTTE vanligt att vingklippa och att mata upp ungarna själva är nästan vanligare. Dom i första länken låter föräldrarna mata ungarna men som hjälper till att stödmata 3 ggr om dagen. Dom säger att dom gör det för att få det bästa ur 2 världar... och jag vet inte vad jag ska tycka om det. Men hoppas det hjälper lite, annars så är ju allmän fågelhållning som gäller, och då har både papegojprat och Undulatportalen otroligt mycket info om allt. | |
|
| |
Walle
| |
| |
Walle
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? mån feb 01, 2010 1:33 am | |
| - luckypox skrev:
- I Malmö är det visst.Kan finnas dvärgisar där.
Jaså minsann? Är där någon uppfödare som du vet? | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? mån feb 01, 2010 6:58 pm | |
| Jag har köpt dvärgisar av han,men jäkla långt för mig.Han hade för ett tag sen vet jag i alla fall.Du kan få tel nr eller mail om du vill. | |
|
| |
happybird
Antal inlägg : 565 Age : 41 Ort : Stockholm Registration date : 10-01-04
| Rubrik: =) tis feb 02, 2010 3:59 pm | |
| Noa säljer ju ungar, hon bor i Helsingborg, ganska nära dig..=) MVH | |
|
| |
happybird
Antal inlägg : 565 Age : 41 Ort : Stockholm Registration date : 10-01-04
| Rubrik: =) tis feb 02, 2010 4:10 pm | |
| Vilken fågel man ska skaffa beror ju på hur man är som person, min kille har nymfparakiter, men själv skulle jag inte skaffa såna för de låter hela tiden och de dammar ner nåt fruktansvärt och dessutom sitter de mest. Men jag älskar ju hans å en är lite min, min lilla bebis=) Men dvärgisar har på on å off, jag gillar när det händer saker, de leker å undersöker, å har ett bra läte som man inte blir galen på, det känns som de är lite mer kontaktsökande också=)De gillar att vara nära en fysiskt och att se vad man gör=) Sparvpapegojor liknar lite dvärgisar till sättet (vi hade en som vi gav till min killes mamma) men de är inte lika galna och de låter knappt. För mig känns dvärgisar som den perfekta fågeln, en stor fågel i en liten kropp | |
|
| |
Chilenita
| |
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tis feb 02, 2010 8:13 pm | |
| Med tanke på att jag började med undulater och nymfar,kakariki,sångparakiter,Bourkes,och gud hjälpe mig en amazon och halsbandsparakiter.Även rosella.Men bara dvärgisarna blev kvar.Och för all del nymfarna och undulaterna,Katarinaparakiterna trivs jag oxo med.Dom är lite småkluriga av sig som dvärgisarna.Fast låter mindre. Men det är dvärgisar som gäller,dom är outstanding!!! | |
|
| |
Ingemar
Antal inlägg : 21 Age : 55 Ort : Borås Registration date : 10-07-24
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? mån jul 26, 2010 11:26 am | |
| "Hur det är att leva med dessa huliganer, ja du, som med de flesta andra djur. Det för ett jäkla oljud, de skräpar ner, de dammar, det ligger dun, fjädrar, förn och fröskal överallt, spelar ingen roll att man nyss dammsög. De kräver en massa uppmärksamhet och massa stimulans. Spelar ingen roll att man har världens största bur med allt de behöver och lite till... tapeterna är alltid roligare att tugga på. Även fast klätterträdet är rolig, så är det oftast roligare att tugga på nya platt tv, eller på blommorna. De är överallt och ingenstans, de lyckas komma in/på/under/runt allt och allt ska smakas på... förutom det de faktiskt får smaka på De är dyra i drift (med försäkring, mat, leksaker (vare sig man gör själv eller köper) allt frukt och grönt som går åt, all special foder som ska köpas/lagas... De väcker en tidigt på morgonen och när man blivit galen av allt chatter och pallar sig upp, ja då ska de sova. De biter hål i kläder och gardiner, de bajsar överallt och ska envisas med att slänga ner allt de orkar bära på golvet." HAHA!! Huvudet på spiken! Exakt så e det å leva med gojor oavsett sort nästan!! | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? mån jul 26, 2010 9:12 pm | |
| ooooooooo...det där påminde mig om mina kakariki........en dag när jag kom hem låg hela innehållet av böcker i småflisor på golvet.Hela min Sidney Sheldon samling var finfördelad i microskopiska bitar.Och fort gick det!!Dom fick en viss grad av utegångsförbud efter det........... | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Varför dvärgpapegojor? tis jul 27, 2010 2:27 pm | |
| Ja dvärgisar är underbara och ett liv utan dem skulle vara väldigt tomt | |
|
| |
| Varför dvärgpapegojor? | |
|