| Nu har det åkt !!!! | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Nu har det åkt !!!! ons mar 10, 2010 7:39 pm | |
| Så jämrans spännande! Skickade på den blå,Smaragd och dom tre brokiga jag har. | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 10, 2010 8:39 pm | |
| Spännande Hur lång tid tar det innan du får veta könen? Hur säkert var det? | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 10, 2010 9:37 pm | |
| En vecka säger dom det ska ta,och det ska väl vara ganska säkert antar jag.....eller vad säger ni som gjort det?? | |
|
| |
Putte
Antal inlägg : 288 Age : 49 Ort : Stockholm Registration date : 09-06-14
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 10, 2010 9:45 pm | |
| Vi kollade upp Nisse, Lillan och Opa där (om det nu är företaget Tennessee har pratat om). Resultatet verkar stämma helt perfekt. | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 11, 2010 7:51 am | |
| Men jäklar..jag glömde skriva vad det var för sorts fåglar!!!!! Spelar det någon roll??? | |
|
| |
Tennessee
Antal inlägg : 137 Age : 45 Ort : Hässelby Registration date : 09-01-06
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 11, 2010 2:58 pm | |
| Oj då skulle jag maila dem. Man testar olika arter på olika sätt så jag tror inte de kommer kunna testa annars.
Men mailadressen finns på hemsidan, säg att du skickat test till dem och vad det är för olika test och sedan att du glömde arten på fåglarna. Och Beskriv paketet så det inte kan vara några missförstånd typ.. det ska inte vara några problem.
De skickar testerna för testning på måndagar så från det verkar det ta en vecka innan du får svar. Så förhoppningsvis nästa måndag. | |
|
| |
Trehmula
Antal inlägg : 86 Age : 35 Ort : JK Registration date : 09-12-30
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 11, 2010 2:59 pm | |
| Jag vet inte om uppfödaren jag var hos skickade till samma ställe som dig men hon uppgav vilket dvärgis art det var m.m Men annars tror jag dom mejlar om det kommer vara något problem?
Senast ändrad av Trehmula den tor mar 11, 2010 4:30 pm, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 11, 2010 3:50 pm | |
| Vart är hemsidan man ska vända sig till så det blir rätt..jag hittade massor av Ringsalg på google..
Tror jag hittat rätt nu,har skickat ett mail i alla fall.Tur jag hade bilden på paketet!!! | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 17, 2010 8:15 pm | |
| Fick meddelande idag att det är skickat till Sydafrika???? Jag trodde dom gjorde det i Danmark..... | |
|
| |
Putte
Antal inlägg : 288 Age : 49 Ort : Stockholm Registration date : 09-06-14
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 17, 2010 10:13 pm | |
| Det va märkligt! Är det en annan firma då än den som vi använt oss av kanske? Kommer väl ta en evighet att få svar från Afrika | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 17, 2010 10:37 pm | |
| Jag är mest rädd för att det kommer att bli svindyrt!!!!!Kom ett brev idag om vilka fåglar det gällde,dom hade glömt att jag skrivit.Bifogar läsningen
Sorry. Det er mig, der har glemt det. Det er nu gået videre til Sydafrika. mvh Ringsalget ----- Original Message ----- From: Maria Ringh To: Ringsalg Sent: Wednesday, March 17, 2010 1:00 PM Subject: Re: dna test
Hej! Jag har fått brev av er idag där ni undrar vilken sorts fåglar det gäller. Hoppas det inte blivit något problem för att jag missade att skriva det på breven...men jag skrev här. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 18, 2010 1:46 am | |
| verkar onekligen lite skumt det där, att först skicka till danmark som sen skickar ner dom till sydafrika... var man inte tvungen att rycka "färska" fjädrar från bröstet på fåglarna? Eller har jag missuppfattat det hela? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 18, 2010 11:13 am | |
| Hej! ja nä detta är nog helt riktigt, antingen skickar firman testerna till Sydafrika eller England, jag använder denna firma för att man då kan betala i svenska kronor och får ett vanligt konto att betala in på.
Men testerna kan bara utföras i England och i Sydafrika på två labb som har typ ensamrätt (kanske typ som patent) på detta. Hela världen skickar sina tester dit. Så än så länge tycker jag det låter helt normalt.
Fjädrarna måste vara rykta fjädrar, de behöver inte vara färska.. När man rycker en fjäder så blir det lite lite lite blod kvar i fjädern som torkar ihop nästan genast och det är detta blod man testar sedan. Jag kan nog rört ihop detta i tidigare tråd kanske. Men det är så jag har fattat att det funkar i varje fall. Så fjädrar som fågeln tappar av sig själv vid t.ex. ruggning eller liknande då är det stor risk att blodet åker tillbaka i kroppen innan fjädern "dör" och ramlar av.. och då finns det inget att testa tyvärr. Så därför man måste rycka fjädrarna..
Vad gäller kostnaderna så tar inte danskarna någon skillnad på om det är labbet i england eller sydafrika som gör testerna så det ska kosta samma.
Nu har jag inte riktigt koll.. hur länge har du väntat på testerna? När jag och Putte skicka våra senaste tester så posta jag dem en onsdag och fick svar på måndagen 1½ vecka senare. (dock mailade jag under helgen tror jag och fick svar via mail också..) | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 18, 2010 11:14 am | |
| Nu såg jag 10 mars skicka du då bör du ha svar på måndag. ja om de inte mailar svaret idag eller i morgon förstås då de antagligen får svaret då någon gång. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 18, 2010 12:43 pm | |
| aha, då hänger jag med på det där med ryckta fjädrar och processen | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 18, 2010 1:36 pm | |
| Ja dom gör det,jag hörde med en annan och så är det.Mina fjädrar fladdrar i SydAfrika!! Faktiskt gick det bättre än jag hade trott att dra fjädrar,dom sa inte ett pip och var så duktiga så.... Fast den ena från ROCCHAM var jag tvungen att klippa ett jack i fjädrarna på huvet så jag ska känna igen den sen. Undrar vad dom tänkte när det stod "klippt på huvet" på brevet....... | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! fre mar 19, 2010 11:10 am | |
| haha ja nä det är nog ingen fara, huvudsaken är att du känner igen vilken som är vilken förstås.
jack på huvudfjärdrarna verkar vara bästa för det kan de inte putsa bort eller så.. jag har testat att klippa några fjädrar på skärten en annan gång hehe. Det funka inte, fågeln ryckte ut de avklipta fjädrarna direkt och det växte ut nya på en vecka typ hahahah.. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! fre mar 19, 2010 12:55 pm | |
| Jag funderade lite över detta med kostnaden, vi pratar 100 danska kronor per fågel va? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! fre mar 19, 2010 4:37 pm | |
| Det är vad jag har betalt de gånger jag testat denna tjänst. Nu är danska kronan rätt låg så senast var det en kurs på typ 1,31 Skr / 1 Dkr
så typ 130 kr/st alltså hehe | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! sön mar 21, 2010 12:58 am | |
| bra att vi kom fram till det, antar att fler som funderat på att könstesta var intresserade av svaret så man inte skickar in femtioelva fjädrar och tror det ska kosta 130 kr totalt | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! ons mar 24, 2010 5:00 pm | |
| Idag kom det!! Titta så fina certificat man får.Och alla utom en var honor!! Och det var den brokiga jag hade från början.Dom två brokiga från ROCCHAM var honor,Smaragd och den blå var honor. Det gick på 630 kr,och det var vad jag trodde det kostade för en fågel förut,minst! Tack Tenne för den här tjänsten du delade med dig av!! | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 25, 2010 11:01 am | |
| Men vad roligt Nu är jag lite sugen på att testa min Filippa och min Devil...För de andra fyra är jag 100% på i och med att de häckat och fått ungar Fast jag är lite orolig för att rycka fjädrar på dom små,det gör ont i hela mig när jag tänker på det. Stämde testen med dina egna "aningar"? | |
|
| |
Tennessee
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 25, 2010 11:39 am | |
| precis min fråga, stämde det med vad du själv trodde :-) jag har själv haft lite fel .. Jag hade två st som var i samma färg och väldigt lika i utseende som bildade par och var så gulliga med varandra. Själv var jag aldrig säker på vem som var hona och vem som var hane så det var enbart därför jag testa dem. (de är ringade så de har ju ett eget nummer som jag kan skilja dem åt på..) Så det var egentligen bara på skoj jag testa dem för att se vem som var vem.. Det vissa sig vara två hanar hahaha.. och nu när jag iaktar dem lite mer så ser jag att de sitter och sover ihop och så.. men på dagarna är de allt ute och försöker lägga beslag på honor från andra par.. De lyckas dock aldrig så på kvällarna sitter de och putsar varandra igen :-) | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 25, 2010 6:09 pm | |
| Så sött, två små pojkar som inser att okej om jag inte hittar en tjej att mysa med så får jag väl mysa med en kille istället Men det är åter ett tecken på att könen inte spelar någon roll, så länge dom har en kompis att mysa med, det är det viktigaste i sammanhanget Mer kärlek till våra dvärgisar, all kärlek är fin oavsett kön | |
|
| |
luckypox
| Rubrik: Sv: Nu har det åkt !!!! tor mar 25, 2010 6:54 pm | |
| Nej jag trodde faktiskt Smaragd och den blå var hanar.men det går lika bra att dom är honor=)) Mina sa inte ett pip när jag drog fjädrar.Dom protesterade mest över att behöva ligga på rygg tror jag.men det är ju ingenting man vill göra varje dag på dom precis... | |
|
| |
| Nu har det åkt !!!! | |
|