Sitter som sagt och vill utöka populationen i min bur.... Första och andra....även tredje tanken som slår en är ju att skaffa 2st dvärgisar... Men sen dyker en fjärde och femte tanke upp..... *argh* Den lille negativa saken med Dvärgisar är ju att dom är sådana jäklar till å ge andra fåglar *Raggar schvingar* Vilken begränsar en lite vad gäller urvalet av andra Arter. Men jag är så kär i dom lite större Parakiterna t.ex Bergsparakit,Rödvingad,Barraband, (Även Vitpannad Pionus, dom är 24cm men dom väger trotts allt runt 160-200g) Dom parakiterna går bra i min byggda. Vad jag läser så får jag olika siffror på Bergsparakit vad gäller längd och L80 bur krav, En uppfödare skriver att dom blir 40cm = 1600mm Bur längd (min är 1200mm) Men så kollar jag in en annan uppfödare som fokuserar enbart på Parakiter, Han skriver dom blir 29-33cm = 1200mm enligt L80. Så jag får väll helt enkelt ringa båda å be dom rota fram tummstocken! haha. Bergsparakiten är som sagt en ganska stor. Och dom borde väll inte 2st små söta och rara syskon Dvärgisar ge sej på? Vore väll skillnad ifall dom hade varit ett äldre häckpar. Vilket mina inte är. Trotts att Mardröm (Stora syrran) Donderar över lillbrorsan Midnatt med läderpiska ibland. Och dom är ju inte året gammla än. Var en man som hade haft Dvärgisar ihop med Morhuvad, Och den fick stå ut med mycket. Saknar en tå och en å annan "blåtira" han den få. Men det var 2 eller fler Rosenhövdade. Dock är Långvingade Afrikaner dryga decimeter kortare än dom medelstora och stora Pionusarna som ligger runt 30cm och 200-260gram.
Men det viktiga är oxå att Parakiten är en av dom tystare. Ingen Alexander eller Indisk eller Gul Conure! Med nån av dom då skulle denna Värmlänning snart dela parkbänk med katten och Ligisterna. (Och diverse pratglada män som gärna bjuder på en sup och en pratstund, och lösa världsproblemen ihop.)
En annan fundering... skulle en Australisk Parakit känna samhörighet med 2st Afrikanska ligister?
Jag ska nämligen byta jobb nu. Från möbelsnickare till "trädgårdstomte"!
Mina Dvärgisar kommer ju inte bli så att ja kan kränga på dom små Aviator flight-suits precis. Vilket en större Parakit (Teoretiskt talat) kan om den vill låtas. För då skulle den få hänga med under Möran om vädret är skapligt på Vår/sommar/höst. Och sen stanna kvar hemma efter lunchen med tapetryckarna. Om jag inte tar med frukosten åt oss båda och tar frukostarna i närmsta blomrabatt
(Är ju oxå rena-rama smörgosbordet på de jobbet. Åt en gojja med omättlig aptit och stor uppfinningsrikedom! *Skriker av felstavningar här haha*
Sen är frågan... Om Parakiten vågar åka moped med mej till jobbet (Drar fram min gammla Husqvarna Roulette -58) när det inte är snö till jobbet. Spara in på bensinpengar
För jag är ju inte bara en möbelsnickare med gröna fingrar! Är även Svetsutbildad. Så har skissat redan på en kladd, Är en ganska stadig pakethållare på dessa från början... Så ska fixa nya fästen och bredda den med påbyggnad. Och sen snickra ihop nån smart låda som en Holk. Så gojjan kan kika ut. Och sen nåt att fästa flightsuit remmen i, så den inte får för sej att den ska flyga brevid i farten. (Nu kommer jag ju inte hålla fullfräs med gojjan med! 55kmh med fullgäs mä gammlö betta så ryter hon som en tiger på steroider! Rawr!
Vilket inte kanske vore fullt så nyttigt. Men Vibrationerna kommer nog ogillas?
Bara Poxylox här med större gojja? Vet du isåfall om folk cyklar med gojjor på axel eller i framkorgen t.ex? Funkade fint med min katt iaf!
och med hundar som....ja vad heter dom små "råttorna"? Chiuaua nånting.
*pinkpaus!* (A.k.a Konstpaus för jag gör så fina 8or med strålen)
Så... snoppen skakad och rena tassar, Tillbaka till komposering av felstavningar.
Nu ligger jag steget före er och slår till med: Jag kommer ju inte köra 5kmh så avgasröken hinner ikapp öss! Kommer även fästa en krök längst ut för att rikta utblåset ner i gatan.
Nu blé dä ê gó blanni á dialäktê
Vill inte skriva mer nu så jag avsräcker er från att orka läsa allt igen när ni ska försöka skrivé nö vettit va ni töcker.
Skriv vad ni tycker om mina ideér! *Jag är inte helt funtad... (Än)* törrs att påpekas
Moped-grejjen må kanske inte vara i klass med "Skrotnisse & hans vänner" Men det vore grymt om det kunde funka! Även under tiden som jag skriver känns det mer som ja går 2 steg bakåt och 1 framåt. För saker och ideér plöppör öpp i mêtt hövvê undê ti söm ja skriv, å gö lit justeringé.
Pöss i jömské! Chip å häjrå frå Hajk
// Jocke & Ligisterna