| hane hackar på systerns huvud | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
ichigojam
Antal inlägg : 16 Age : 31 Ort : Märsta Registration date : 10-06-16
| Rubrik: hane hackar på systerns huvud fre jun 18, 2010 9:48 am | |
| hej, jag hittade inget annat änme att posta detta i, så det får bli här.
Napoleon(hane) börjar hacka Toulouse(hona + syster) huvud, och ibland så jagar an henne, Toulouse börjar då skricka högt och gällt. detta har pågått i 2 dagar, och det blir inte bättre. tycker ni att jag ska ha dem i separata burar och avvackta? eller bara låta dem vara? För man blir lite orolig.
Tack på förhand! | |
|
| |
Kråka
Antal inlägg : 552 Age : 33 Ort : Deuerling ( Tyskland,Bayern) Registration date : 10-03-21
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud fre jun 18, 2010 9:50 pm | |
| Hej ! Om Napoleon inte sluta snart att hackar sin syster, behöver han och hon nya partner, tror jag, eftersom det är inte ovanlig att syskon inte tåla när de blir äldre. | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud lör jun 19, 2010 2:12 am | |
| Som Kråka säger så är det inte alls ovanligt att syskon bråkar, ibland även blodigt, när de kommer upp i tonåren och blir könsmogna. Hannar är ofta de som blir aggressiva då de vill para sig och bilda familj, men har bara ett syskon att ty sig till. De vet av genetiskt/instinktivt att det är fel att para sig med syskon och blir därför frustrerade över att syrran är ända tillgången han har och tar ut sin frustration över henne.
Har något nyligen hänt? Hur länge har du haft fåglarna? | |
|
| |
ichigojam
Antal inlägg : 16 Age : 31 Ort : Märsta Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud lör jun 19, 2010 9:12 am | |
| okej, tack! jag har haft fåglarna i typ 6 dagar, och jag märkte de första dagen. För jag trodde att de lekte först, men fåglar brukar inte leka så aggressivt.
Men ja det är nog som ni säger, att hanen har blivit könsmogen. Jag ska nog kolla upp en annan partner till de båda!
tack! | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud lör jun 19, 2010 1:00 pm | |
| Det låter som ett bra alternativ | |
|
| |
Kråka
Antal inlägg : 552 Age : 33 Ort : Deuerling ( Tyskland,Bayern) Registration date : 10-03-21
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud sön jun 20, 2010 12:25 am | |
| | |
|
| |
happybird
Antal inlägg : 565 Age : 41 Ort : Stockholm Registration date : 10-01-04
| Rubrik: :) sön jun 20, 2010 2:00 am | |
| jag förstår inte varför man inte säger som uppfödare eller säljare mm att man inte bör ha enbart 2 syskon ihop...allt för pengarna så håller de tyst...=/ | |
|
| |
Kråka
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud sön jun 20, 2010 8:10 pm | |
| Ja, tyvärr gör det många uppfödare | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud mån jun 21, 2010 12:33 am | |
| Sen finns det ju uppfödare/säljare som själva inte vet bättre. Om det är sämre eller bättre än att hålla tyst vet jag däremot inte... | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud mån jun 21, 2010 12:53 am | |
| det där med syskon är så olika.
själv har jag tre bröder som bott ihop hela sitt liv och det har aldrig varit något större gnabb mellan dom, nu har två av dom fruar och jag har en avkomma till ett par, men ändå.
sen vet jag dock att en som köpte ett syskonpar av mig, där var det tvärtom, syskonen hackade inte på varandra, tvärtom så blev syskonen "kära", men då löste hon det så att hon skaffade nya partners åt dom.
givetvis ska man inte låta syskon para sig och ifall det är bråk så får man ta ställning till om man ska skaffa varsin partner åt dom istället, men det finns syskonpar som fungerar utan problem och jag kan tycka att det är bättre att ha ett syskonpar än att ha en ensam dvärgis, men det är min åsikt. | |
|
| |
happybird
| Rubrik: :) mån jun 21, 2010 9:55 am | |
| Syskon av samma kön är så klart inga problem, det är när det är av olika för då vet de att de kan para sig men känner en signal om att det är fel, inavel är väldigt problematiskt i alla lägen...det blir hemska följder till slut... | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud mån jun 21, 2010 10:41 am | |
| Jag är verkligen inte för inavel, MEN det är i princip omöjligt att könsbestämma de små när de är 8-12 veckor gamla, så hur går man tillväga då?
De som köpt syskonpar av mig har jag berättat för att det är syskonpar, alltså ska de inte avlas på. Men jag har inte kunnat garantera att det där är en hane och det där en hona. Det kan som sagt fungera med syskonpar och då är det väl bättre att de har varandra än att det sitter två ensamma dvärgisar på olika ställen, eller?
Bara för att man har två dvärgisar, oavsett om de är släkt eller syskon eller inte, så innebär inte två stycken att man MÅSTE häcka dom. | |
|
| |
happybird
| Rubrik: :) mån jun 21, 2010 10:56 am | |
| man får ju titta till situationen, ingen mår bra att vara ensam oavsett vad det är för varelse. Har man inget annat att tillgå så får man ju ha en hona och hane som är syskon tillsammans, men kan man köpa från olika säljare så är det ju bra:) Ett bättre alternativ är alltid bättre i alla lägen inom alla områden:) än att ta det sämre:) man får väga för å nackdelar | |
|
| |
happybird
| Rubrik: :) mån jun 21, 2010 11:03 am | |
| Vi har ju fångat in en art och försöker ge dem ett så bra å naturligt liv som möjligt:) I det vilda väljer inte djuren syskon för det är en väg till döden för arten. Men pga människans förstörelse av det mesta så har de minskat på beståndet av de vilda djuren, tex i vissa stora naturområden i Afrika, där lejonflockar har varit på ruinens brant. Min ståndpunkt är bara att om det är omöjligt ekonomiskt, tidsmässigt, fysiskt, psykiskt mm att välja en obesläktad kompis av ett annat kön så får man ju lov att ta ett syskon. Men har man planerat att skaffa fler sen så finns det ju inget existerande problem egentligen:) | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud mån jun 21, 2010 2:12 pm | |
| Som Happy skriver så uppstår nästan alltid problemen när syskonen är av olika kön. Av samma kön, som du skriver Noa, kan det istället funka hur bra som helst. Speciellt hannar, de kan leva så glada i en gayrelation. Systrar/honor finner jag det oftast svårare för dem att komma överens, men det är inte omöjligt.
Det finns alltid undantag till allt, det ska man komma ihåg. Men man ska veta ifall det är just ett undantag eller om det är en regel. Dvs, är det ett undantag att 2 syskon av olika kön kommer överens eller sker det ofta?
Och sen så har man problemet att många inte förstår, eller så förstår de, men bryr sig inte, om att man kanske häckar ett syskonpar. "De är så kära och parar sig och vill så gärna, det är djurplågeri/elakt/Vi ska inte bestämma över deras känslor, så de ska få häcka 1 gång"....
Det är inte allt för ovanligt att man ser/hör om sådana fall.
Det finns alltid fördelar och nackdelar för allt. Man måste lära sig att väga dem i varje enskild situation och ta beslutet efter det. Något som funkade för andra köparen/ungarna kanske inte passar för de här. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud tis jun 22, 2010 2:10 am | |
| jag är helt med på det ni skriver och jag är som sagt inte för att avla på syskon...men det är svårt att könsbestämma ungarna och jag anser inte att jag gjort något fel när jag sålt ungar i par, trots att de är syskon.
För de ungar jag sålt i par hade likagärna kunnat vara två pojkar och det hade funkat jättebra, det vet man aldrig och enligt MITT resonemang så är det som sagt bättre att ha ett syskonpar än att ha en ensam dvärgis. Sen hoppas jag självklart att om det blivit knas mellan syskonen pga olika kön att de nya ägarna åtgärdat detta genom att "byta" ut en av parterna eller skaffat nya partners till dom små.
Det jag ville påpeka var det att "uppfördare" sålde syskon i par, "för att tjäna pengar", så har det absolut inte varit i mitt fall, ett bra hem har gått före alla pengar och jag förstår självklart att det optimala såklart inte är ungar från samma föräldrar, men som sagt hellre ett syskonpar än en ensam dvärgis och det står jag för att jag tycker!! | |
|
| |
happybird
| Rubrik: :) tis jun 22, 2010 10:16 am | |
| Det jag skrev om i mina inlägg var inte alls riktade till dig, därför förstod jag inte riktigt varför du svarade direkt men nu förstår jag. Jag litar på att du väljer bra hussar å mattar (ägare) eftersom du är så pass insatt. Jag har faktist inte tänkt på dig som måltavla en sekund för det jag yttrade, så slå bort alla tankar om det tack Är man med i ett sånt här forum så vill man nog fågels bästa. Tyvärr vimmlar det av folk som struntar i sina djur i Sverige så det var dem jag hade i åtanke Ha det bra! | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud tis jun 22, 2010 11:48 am | |
| du är inte min måltavla heller, jag ville bara säga hur det varit för min del tyvärr finns där puckon överallt, där inte djurens bästa går i första hand... hemskt men sant... | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud tis jun 22, 2010 11:59 am | |
| Noa, det var absolut inte menat mot dig! Så du får inte ta åt dig. Och som jag skrev så är alla fall olika och jag är helt säker på att du gjorde det du tror/vet var rätt. Det jag försökte få fram är att som uppfödare/säljare så har man ett ansvar jämte mot djuren och mot de nya ägarna. Och det är att vara välinformerad och vara noga med att att detta info når fram till köparna. Och jag pratar allmänt här... inte riktat mot någon | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: hane hackar på systerns huvud tis jun 22, 2010 4:32 pm | |
| vad skönt att ingen är måltavla för någon i allt detta jag förstår vad och hur ni menade, det är ingen fara | |
|
| |
| hane hackar på systerns huvud | |
|