| Mycket bråk i buren | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Putte
Antal inlägg : 288 Age : 49 Ort : Stockholm Registration date : 09-06-14
| Rubrik: Mycket bråk i buren mån jun 28, 2010 10:12 pm | |
| Tänkte bara kolla med er. Det har senaste dagarna varit extremt mycket bråk i buren. Det är 3 par, dvs 6 fåglar hälften honor och hälften hanar. Är det någon speciell tid nu eller hur kommer det sig att det blivit så agressivt? Putte (hona) som i vanliga fall är "ledaren" i buren blir runtjagad av en annan hona och värst är det när Putte ska äta då kommer hon som en raket och jagar bort Putte. Numer sitter Putte längst ner på en pinne i buren och går omkring som en höna och äter rester på burbotten för att få i sig mat ifred, sorglig syn! Min tanke är att det är ettårsagressiviteten som börjar slå in på den lilla tjejen, eller har jag fel? Ska man sätta den argsinta honan med sin gubbe i en egen bur ett tag???? Ja nu får vi se om de blir något svar! Morrs! | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren mån jun 28, 2010 11:03 pm | |
| Ja, det är ju vanligt att honor bråkar, speciellt om de är häckvilliga, eller som du skriver, slår i puberteten.
Du har egentligen 3 val.
1: Låta dom tjafsa, men ha sten koll på att det inte blir allvarligare än så. Det kan på några sekunder bli blodigt allvar och sluta i dödsfall i värsta fall. Och om ingen är hemma och Putte inte kan komma undan så kan det mycket väl sluta så.
2: Sära på paren och låta den argsinta flickan sitta med sin gubbe och tjura tills hon lugnat ner sig (men som du vet så kan det ta lååång tid.. upp emot 1 år och mer om du/ni har otur) :S Det kan självklart gå mycket snabbare också, allt beror på honan.
3: Skaffa ännu större bur/utrymme, så att Putte kan komma undan utan att den andra honan ska känna sig trängd. Kanske skaffa fler matskålar så att det alltid finns en matskål att äta ur. | |
|
| |
Putte
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren mån jun 28, 2010 11:43 pm | |
| Tack för svaret.
Jag tycker vi har en relativt stor bur, dessutom tre matskålar, tre vattenskålar samt alltid frukt och grönt i någon form. Så utrymme tycker jag nog det finns, samt även gott om matskålar. Vad skulle du själv gjort? Känns lite våghalsigt att ha dom tillsammans just nu. Även hennes partner blir rejält luggad nu, dock inte som Putte.
Ja vi får fundera över natten och se hur det är imorgon.
| |
|
| |
Putte
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren tis jun 29, 2010 7:28 pm | |
| Nu har de eskalerat! Nu kivas mer eller mindre alla i buren!!! Båda honorna jagar iväg Putte (hona), och jagar även varandra. Även en hane jagar iväg Putte!?! Är detta någon tillställning för att göra upp rangordningen i buren eller vad är det frågan om??? | |
|
| |
Tildafilip
Antal inlägg : 31 Age : 53 Ort : Sexdrega Registration date : 10-05-16
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren tis jun 29, 2010 10:42 pm | |
| Jag skulle nog dela på dom, för o va på den säkra sidan så ingen bli skadad Mvh Birgitta | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren ons jun 30, 2010 9:27 pm | |
| Plocka bort den elaka honan! Dvärgisar är rätt elaka/onda när det kommer till mobbing och det kan lätt bli att alla gaddar ihop sig mot den som blir mobbad. Plocka dock bort den som mobbar, inte den mobbade (Putte). För annars fortsätter den elaka honan bara och hittar ett nytt offer.
Flytta henne först med sin kille.. är hon jätte elak mot han (är ni säkra på att det är hona/hane?) så låt henne sitta ensam till hon slutar vara så frustrerad. Fåglar är inte dumma, om ni plockar bort henne när hon är elak, lugnar ner sig och får komma in i stora buren igen, blir elak igen och ni plockar bort henne. Så kommer hon snart att förstå varför hon straffas. Beroende på anledning till att Putte blir mobbad, så kan den andra honan bli ännu elakare (frustration) och då låter ni henne sitta med en fågel hon kommer överens med eller i värsta fall ensam ett tag), eller så lugnar hon ner sig och inser att det inte lönar sig att vara elak.
De är alla handtama eller hur? Beröm henne när hon är duktig låter Putte vara. Ni kan tex klickerträna henne.
Varför tror ni att hon är elak? Är det könsmognad, frustration pga hormoner eller känner hon sig trängd? Får de mycket stimulans/friflygning) Ibland kan ju rastlöshet vara en anledning till dumheter (precis som hos barn)
Det låter i alla fall fall som det bara blir värre och för Puttes säkerhet hade jag plockat bort honan.
Jagar hon Putte hela tiden eller när hon stor på något speciellt? Jagar hon bort Putte från alla matskålar, även om honan har sin egen och Putte är vid en annan? Har alla fåglarna bildat par i buren?
Honor kan ju ha väldigt svårt för varann, speciellt om det är 2 dominanta/stark personlighet.
Vad jag förstått så har inte fåglar rangordning som tex hundar. Utan det finns alltid starka och svaga individer, och naturligt så är de starka de som bossar runt och bråkar. Men ena dagen kan det vara en/några fåglar som "bestämmer", medens nästa dag kan det vara andra.
Så att säga att hon gör det för rang stämmer nog inte, dock kanske hon vill ha Jaffa!? som partner, och försöker bli av med Putte? Eller så känner hon sig hotad och måste försvara sig. Eller så kanske Putte beter sig konstsigt (Ni kanske inte ser det) tex slö,svag, sjuk, sårbar. Och sådana individer lockar till sig rovdjur. Kanske försöker honan jaga bort Putte ur flocken pga det?...' Eller så är hon i ett hormonstint tillstånd och är helt enkelt elak..
Det är så svårt att säga/gissa/veta genom nätet :S | |
|
| |
Putte
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren ons jun 30, 2010 10:32 pm | |
| Hej och tack för ditt galet långa, schysta inlägg! Nu sitter den "elaka" honan och hennes gubbe i en egen bur, kändes säkrast. Alla fåglar är handtama och för det mesta väldigt goa. De har även bildat par i buren och verkar nöjda. Men nu jagar den "elaka" honan bort Putte från allt och från alla matskålar, trots att hon har tre andra matskålar att välja på. Hon har även börjat ge sig på den tredje honan i buren nu oxå, fast i första hand Putte. Båda har väldigt starka personligheter och är väldigt dominanta, vilket kanske spär på bråken en smula. Att det ska bero på tristess tror jag inte, de har en stor bur med mycket leksaker i som dom sitter i under dagtid. Så fort vi kommer hem öppnar vi buren och låter de flyga fritt, så ute får de va ordentligt. Putte har hitills varit den som styrt och ställt i buren, men har dock inte visat denna graden av agressivitet. Hon kanske bara ger igen, eller kanske som du skrev känner sig hotad. Putte ser inte slö/hängig/sjuk ut (iallafall inte vad vi kan se). Vi tror om vi ska välja ett av dina alternativ, att hon är hormonstinn och i "puberteten". Putte hade ju en period när hon va i ungefär hennes ålder, då hon bet, skrek och var väldigt argsint. Klickträna lät intressant, det ska jag försöka hitta lite läsning om. Det är tur att det finns pålästa och duktiga människor här! En vacker dag kanske man själv kan bistå med lite matnyttig info | |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren tor jul 01, 2010 1:57 am | |
| Är det min lilla som går bärsärkargång??? | |
|
| |
Putte
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren tor jul 01, 2010 1:09 pm | |
| Luckypox- Nej det är det inte, hon blir dock lite utsatt hon oxå, men säger ifrån. Hon har vuxit och blivit riktigt tam och framåt. | |
|
| |
Putte
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren tis jul 06, 2010 9:54 pm | |
| Nu när vi har alla 3 par i samma bur så bråkar/jagar främst honorna varandra, Putte är mest utsatt. Blir fundersam på vad det kan vara, det är alltså inte bara en surkart utan det verkar vara något gemensamt för alla. När Putte och Jaffa hoppar upp för att äta jagar någon utav honorna med hjälp utav hanen bort dom, när dom ska sätta sig på en pinne för att sova är det likadant. Man blir inte riktigt klok..... | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren ons jul 07, 2010 3:27 pm | |
| Hmmm... aaa det låter ju inge roligt, speciellt om det är alla, det är ju lite svårare att hantera. Så nu är det både Putte och Jaffa som blir jagade? Konstigt.. Provade du med att plocka bort honan som bråkade mest? För de är alltid som modigast när de har någon som backar upp dem, och det är alltid någon som "leder". Kanske lugnar de ner sig när fågeln som pushar försvinner? Annars vet jag faktiskt inte, det skulle vara i värsta fall bäst att flytta på Putte och Jaffa, men det troligaste i det scenariot är att de hittar ett nytt offer att jaga och mobba :S Någon annan som har erfarenhet av detta? Jag börjar få slut på idéer | |
|
| |
G.G
Antal inlägg : 81 Age : 71 Ort : Storvreta Registration date : 09-09-04
| Rubrik: huvudform ons jul 07, 2010 3:57 pm | |
| Hejsan Jag tog fasta på Chilientas råd att plocka bort den som mobbade, det var en hona som inte lät 2 av de andra äta hon jagade bort dom från maten och sittpinnar, tog bort henne innan det gick för långt hon fick sitta ensam i en dag och sen provade jag igen men det var lika då fick hon sitta ensam i 3 dagar och nu är hon tillbaka med de andra och allt är lugnt igen. Tack för tipset som fugerade den här gången | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Mycket bråk i buren ons jul 07, 2010 7:19 pm | |
| Bra att det funkade för er Fåglar är inte dumma, de förstår varför saker och ting sker, sen gäller det bara att vara mer ihärdig och mer tålmodig än fågeln | |
|
| |
| Mycket bråk i buren | |
|