| Panik * | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
samanthish
Antal inlägg : 67 Age : 34 Ort : Helsingborg Registration date : 10-07-23
| Rubrik: Panik * ons jul 28, 2010 9:47 am | |
| Jag har jätte panik och ångest, hade ju coco och sedan köpte jag Filip för hon skulle sluta skrika 24/4 men nu är det värre nu skriker hon så fort jag tar bort filten och då hänger så klart filip på , så dom sitter där och skriker som man plågar dom och latjar , medans jag själv tänker fn har man inte blivit vräkt innan kommer man bli det nu ! så jag har jätte panik och vågar inte ta väck filten för dom slutar ju inte fören den är på igen | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Panik * ons jul 28, 2010 5:32 pm | |
| Det kan bli så lite nu i början att de blir så glada av att se varann Det kan ju ta några dagar, men de lugnar ner sig när de väl vant sig med varann. Har du dem i samma bur eller i olika? I samma bur så kan de bli tystare medens de ropar på varann om de sitter i olika burar. Det är väl egentligen det enda råd jag har att ge, annars är det ju att avleda dem med godis, lek och så så de slutar skrika | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * ons jul 28, 2010 5:42 pm | |
| Dom är i samma bur , jag har möblerat om med leksaker, men coco verkar mer leksugen än filip hon är defenetivt den gapiga av dom, så jag försöker vänja av henne börjar hon skrika åker filten på 10-15 minuter sedan av funkar sådär, men hälldre de lixom.
Dom var ute 2 timmar fick spela lullaby och ha en leksaksplinga och spela me i takten annars skrek dom xD
| |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Panik * ons jul 28, 2010 8:22 pm | |
| Dom slutar nog snart skrika så mycket så ofta Och det är jätte bra träning, fåglar är smarta djur, de förstår sammanhanget | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Panik * ons jul 28, 2010 9:47 pm | |
| Idag var dom tysta lääääänge Jag tror med att dom tystnar om några dagar, men tycker synd om Samantha som har tinitus
Senast ändrad av Noa den tor jul 29, 2010 4:46 pm, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * ons jul 28, 2010 10:09 pm | |
| Ja idag var dom duktiga ! hoppas lille coco lugnar sig hon har mycket temprament den lilla skiten Men dom är som sagt clever så hoppas dom fattar de fort me filten =) äsh dom är värt den tinitusen jag har, får panik thats all | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 8:31 am | |
| Har också tinitus (dock bara i ett öra), och visst är det jobbigt från och till, men som Sam skrev, så är det värt det Bra att de börjar tystna, det är bara glada och upphetsade | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 1:29 pm | |
| Ush nu känner jag mig jätte hemskt har fått jaga in stackarna tills dom blivit trötta och stackars filip slog sig i rutan 2 gr har någon några tips på hur man får in dom i buren innan filip är van vid mig? kan man vänja dom lättare genom att ta dom i händerna? | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 3:28 pm | |
| Nä egentligen inte, allt du gör är att skrämma dom och med våld tvingar den att vara någonstans den tycker ät jätte läskigt. Visst kan den komma att vänja sig vid det, men det kan få konsekvenser.
Jag skulle bara släppa dom tidigt på dagen, och endast ge dem mat och vatten i buren. Ingenting utanför. Det betyder att de vet att de måste in i buren om de vill äta. Om du matar dom utanför så har de ingen anledning att flyga in i buren. Du kan, när du vill få in dem, tex visa att du lägger in massa god godis eller hirsh i buren, så de blir suktade att gå in. Jaga är ju inte att rekommendera, då du bara skrämmer fåglarna och lär dom att vara rädda för dig och fly.
Vet du att du kommer behöva få in fåglarna tidigt så släpp inte ut dem istället, de dör inte av att sitta i buren 1 dag eller 2. Måste du få in dem? Vill de vara ute hela natten kanske du kan låta dem, men ha maten och vattnet i buren... alltid. Så det aldrig finns ett annat alternativ. | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 3:36 pm | |
| jag föredrar att låta dom var ute ca 1.2 timmar per dag =) bra motion, mja dom kan ej va ute för länge har en stackars katt som sitter inne vid wc medans dom huliganerna är ute, så det funkar tyvärr inte. Har försökt visa ååh nu lägger mamma i någonting gott, vet inte vadsom har hänt me coco innan var hon så duktig Men det är kul att se att coco försöker visa kom vi sticker till vardagsrummet ! roligare där, men stackars lille filip vill inte ^^ men ska inte ta dom med händerna i buren, eller hetsa in dom, får helt enkelt "svälta" dom när dom är ute vill dom ha någonting finns det i buren ? Tack så mkt | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 4:45 pm | |
| jag testade att inte utfodra dom på morgonen och släppa ut dom, sen är det värre med 6 st, för 4 kan gå hem, sen när den 5:e hoppar hem hoppar två av de andra ut igen. ska jag iväg får dom vänta med att komma ut tills jag är hemma igen. men när det börjar bli mörkt, jag drar ner persinnerna och släcker lampan fattar dom vad som gäller och går hem. alltid lättast att få dom att knalla hem på kvällarna. | |
|
| |
Kråka
Antal inlägg : 552 Age : 33 Ort : Deuerling ( Tyskland,Bayern) Registration date : 10-03-21
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 7:34 pm | |
| Jag tränade mina att gå i voljären när jag säger ordet "Rein " (in ), eftersom i vintras hade jag haft de inomhus. Det dröjade bara några dagar tills de fattade att de ska gå in i voljären när säger ordet. Varje gång när jag fångade de in med en håv sa jag "Rein" och så läste de att det är bättre att flyga in i voljären när jag säger ordet och när de inte vill fångas med håven Men ibland måste jag också peka på voljären med håven för att de gå in PS: Men mina nya Roseicollis måste inte lära sig det, nu få dvärgisarna bor ute året om | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * tor jul 29, 2010 7:57 pm | |
| Men jag har ingen hov coco kunde hoppa upp på min arm när ja sa upp max 3 gr sen sa jag in i buren me dig när hon va precis utanför, men nu skiter hon totalt i mig | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * sön aug 01, 2010 10:24 pm | |
| Nu har allting lugnat sig , men coco är fortfarande hel tokkär XD men hon har trappat ner för duktiga filip säger till , nu ska ja följa ett tips noa har gett mig s å flyttat dom in till köket. | |
|
| |
happybird
Antal inlägg : 565 Age : 41 Ort : Stockholm Registration date : 10-01-04
| Rubrik: :) mån aug 02, 2010 1:36 am | |
| När jag inte jobbar har jag dem jämt ute och de får sova ute på natten om de vill det. Har även dem ute när jag går hemifrån om jag inte har lyckats få dem att förstå att det är roligare i buren än ute. Men det händer inte ofta att de är på trotshumör, har lyckats lära dem att gå in i buren på kommando och en liten procedur med en galge då jag visar i vilken riktning jag vill att de ska flyga, väl på buren så förstår de precis vad "in i buren menas" och de går raskt in, de kan även öppna och stänga burdörren så länge den inte är fasthakad. Men allt sånt tar sin lilla tid, tålamod och träning | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * mån aug 02, 2010 1:44 am | |
| Coco var ju duktig och lydde och allt men nu skiter hon i mig och ger allt åt filip. Många har påpekat att ha dom ute hela natten men ja kan inte de t för jag har en katt, plus hade endå inte tillåtigt de för dom biter på ALLT . men får börja om ifrån början med 2 TOKIGA pjodar istället för 1 | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Panik * mån aug 02, 2010 1:53 am | |
| Mina är enklast att få hem när det börjar bli mörkt ute....då rullar jag ner persiennerna, släcker lampan och tänder lampan ovanför vasken med svagare belysning, då förstår dom oftast vad som gäller. Ibland tar jag fram håven och berättar snällt för dom att det är bättre att dom går hem själva, för jag vill inte fånga in dom om jag kan undvika det. Sen är det så, ska jag iväg en kväll, så får dom antingen komma ut när jag kommit hem, eller dagen efter beroende på hur sent det blir. Men då får dom å andra sido vara ute mycket längre som kompensation dagen efter | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * mån aug 02, 2010 1:57 am | |
| Men alltså hov? vart köper man de? kan behövas nu i början kanske, hmm får testa, coco vet mkt väl vad kommandot in betyder, men att hon lyder är en annan sak ;P men filip verka fatta när ja peka och sa in in då titta han på mig som jaja när de passar ^^ | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Panik * mån aug 02, 2010 2:02 am | |
| Tror min håv är köpt i en leksaksaffär, men djuraffärer borde väl ha? | |
|
| |
samanthish
| Rubrik: Sv: Panik * mån aug 02, 2010 2:07 am | |
| får kolla när ja får pengar =) då ska dom även få ny leksak =) funderar på en såndär slipshängare plus massa kul runtomkring eftersom coco är galen i ringar =)
btw imorgon blir de myshörna för båda 2 inte bara coco =) | |
|
| |
| Panik * | |
|