Ja vi tycker helt klart olika här.
Först och främt så tyder mycket på att de som föder upp de stackars fåglarna är okunniga och bara bryr sig om pengar. (vilket du verkar hålla med om) Så varför försvara dem?
Du skrev "Just i detta fallt så är dessa fåglarna av en specifik art som annonseras och det är rätt dyra fåglar. Det är så också att föräldrarna för denna arten ofta dödar sina ungar när de inte kan ta hand om dom."
Som jag skrivit massa gånger förr... varför föda upp på dem om de inte kan ta hand om sina ungar?Bättre att föda upp på de individer som kan föda upp sina ungar själva. I det vilda verkar de ju klara av det... så det är inte hos dem det briser, det är hos oss.
Jag kan självklart ha fel, jag har bara den här annonsen att gå på. Men alla de arter som han tar upp är skyddade under CITES lista I/EU:s bilaga A.
Huvudregeln är att inom EU gäller förbud mot alla kommersiella aktiviteter med levande djur som tillhör de mycket utrotningshotade arterna som finns listade i bilaga A, oavsett om djuret är fött eller uppfött i fångenskap eller inte. Förbudet omfattar också arter som inte överkommits eller införts till EU på lagligt sätt och som listats i bilaga B.
Med uttrycket "kommersiella aktiviteter" avses all form av:
köp
annonsering om köp
erbjudande om att köpa
förvärv
förevisning
användning i vinstsyfte
försäljning
innehav för försäljning
saluförande
annonsering om försäljning
transport för försäljning
Förenklat betyder det att du inte får annonsera (köpa eller sälja) din fågel utan CITES-intyg.
För dig som ska köpa en papegoja som är upptagen på CITES lista I/EU:s bilaga A måste du se till att det finns ett intyg på fågeln innan du köper den.
Du får heller inte visa upp fågeln på till exempel en mässa (t ex SM) där det är inträde för att komma in.
Och då det inte påpekas i annonsen att de har Cites intyg, så bryter de bara där mot lagen (om jag förstått lagen rätt).
Bara detta är nog för mig att bilda mig en åsikt, som inte är så bra.
För att gå vidare till mina värderingar:
Om arten är på väg att dö ut, ja, då kan handmatning vara det ända alternativ om man har föräldrar som inte klarar av det. Men det ska inte ske av en privatperson, det ska ske av utbildad folk med speciell tillstånd.
Om det är en helt vanlig art, och man har föräldrar som inte klarar av att föda upp sina egna ungar, så ska de plockas bort från avel, finns ingen anledning att kanske föra vidare dessa gener till nästa generation. Det betyder inte att alla individer kommer få det.. det kanske är få som får det, men det är ändå att föda upp med vetskapen att man kan få skadade individer... så varför inte bara låta bli och föda upp på friska krya individer, som klarar av att föda upp sina egna ungar?
Jag har Ari och Tonta här hemma... de har fått ungar 4ggr, var av alla 4 ggr har ungarna dött inom 24h. Vad jag kan se så är ungarna friska, men alla har dött med tom kväve. Vilket innebär att de inte matas... på 4 försök har det inte blivit någon förbättring, utan de dör alla första dagen.
Varför ska jag föda upp på dessa individer? Finns ingen ide. Bättre att skaffa ett friskt starkt par som kan föda upp sina egna ungar. Och inte häcka på förstnämnda paret.
Enda anledningen jag kan se att man skulle göra det är pengar.
Österrike måste betraktas som ett föregångsland i frågan om handmatning. Där har man som första land i världen totalförbjudit handmatning i kommersiellt syfte och accepterar det i princip endast när det är frågan om att rädda utrotningshotade arter.
Man kan ju hoppas att Sverige tar efter. Vi är ingen stor exportör av fåglar, så det borde inte påverka alla pengakåta människor därute som endast gör det för pengarna.
Detta är en länk till en nyligen startad uppfödare av Dvärgisar... De skrev lite om va de känner och tycker och sånt som är bevisat och vad lagen säger angående handuppmatning. Och jag blir så glad i själen att se att en sån stor uppfödare står emot alla förfrågningar om handuppmatade ungar och allt vad det är. Och gör det som är rätt... Låter naturen ha sin gång och låter föräldrarna göra sitt jobb.
http://lillgojan.wordpress.com/author/lillgojan/Sen en super bra länk till
http://www.papegojprat.se/modules/smartsection/item.php?itemid=36Goof, jag vet att vi tycker olika, och det har vi båda rätt till.
Men att handmatning är ända sättet att rädda/föda upp/bevara en art, som sen säljs på blocket av alla ställen, är inte rätt väg. och det ända vi kommer att få är en art som inte kan ta hand om sina ungar.
Det är som att påstå att ända sättet att rädda Pandan är att mata den för hand (den om någon art är väl utrotningshotad). Det är klart de de håller stenkoll på ungen, väger, mäter, vaccinerar osv... Men det är ooootroligt sällan de föds upp för hand, och om de absolut mot all förmodan måste, så introducerad de till andra Pandor tidigt. Så de ska lära sig så mycket som möjligt av de äldre.
Inte matas upp isolerade från sina artfränder och sen setts ihop med zebror (som att föda upp fågelungar där de aldrig får träffa en annan artfrände och sen säljs till någon människa som den ska leva med)
Ja de tänker olika, ja ena är däggdjur andra fågel, ja jag förstår att det inte riktigt är samma sak... men principen är.
Det händer i stor skala med hönsen. Så otroligt många som lägger ägg men inte ruvar. Bara för att de under så många generationer tappat detta då man föder upp dem i äggkläckare eller alltid tar äggen, så de börjar tappa vad de e de ska göra.