| Fåglarna vägrar gå hem själva | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Fåglarna vägrar gå hem själva sön apr 19, 2009 10:25 pm | |
| Nu har jag en hel drös, närmare bestämt 6 huliganer och jag släpper ut dem så ofta jag hinner, problemet är att de vägrar gå hem själva. Ut ur buren hittar dom snabbt och jag spärrar av så att dom bara får flyga i köket så jag har koll på dom. Men när det är dags att gå hem så vill dom inte, eller så hittar dom inte.
Jag har försökt hänga in hirs i buren för att "locka in dom", men utan resultat. Blir dom trötta ställer dom sig och sover på gardinstången och verkar inte alls ha intresse av att gå hem själva.
Finns det några knep att ta till för att de ska lära sig hoppa hem, så jag slipper jaga dom och fånga in dom. Använder mig av en håv, dels för att de inte ska bli rädda för händerna och dels för att jag inte vill kasta ett skynke över dom. Men jag tror det är rätt dramatiskt för dom ändå.
Det är en evig kamp, sen förstår jag att det är svårare att få hem alla på en gång givetvis, för hoppar en hem så hoppar väl nästa ut, men ändå. Tips mottages gärna! | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva mån apr 20, 2009 12:32 am | |
| släpp ut dom en dag då du har mycket tid (tex en helg) Släpp ut dem tidigt och e dem ingen foder alls utanför buren.. så småningom blir de hungriga och går in i buren. Jag brukar göra så att jag släpper dom tidigt efter att de fått en lätt frukost och sen så bara foder inne i buren. När jag känner att jag vill få in dem så "lagar" jag foder åt dem och lägger in det i buren (så att de ser) då flyger de glatt in och och äter | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva mån apr 20, 2009 6:48 am | |
| Tack för tipset, ska prova det i helgen Fast dom lär få komma ut innan dess, men jag ska förklara läget för dom | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Experiment fre maj 01, 2009 10:00 am | |
| Idag testar jag för fullt om detta kommer att funka =)
Dom har varit ute nu i lite mer än en timme, får se om hungern gör att dom hittar hem själva så småningom =) | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva fre maj 01, 2009 12:10 pm | |
| Nu ska ni få se experimentet i bilder Kl 7:52 är alla utflugna ur sin egen bur och står här på min extrabur som står ovanpå köks skåpet. 1 timme och 44 min senare är dom fortfarande ute och verkar inte ha planer på att gå hem 22 min senare hittar Gizmo hem och börjar festa på äpple och hirskolv smart grabb den där Dom andra fem är nog inte tillräckligt hungriga 6 min senare har dock Laban och Filli gått hem de också, även om Filli hoppar in och ut ett par ggr efter detta... 3 min senare kan inte Zelda motstå frestelserna inne i buren utan går hem Det tar ytterligare 5 min innan Devil beslutar sig för att gå hem. Slutligen går Ahmed hem, efter 5 minuter ensam ute i stora världen... Jag är så stolt över mina små huliganer, även om det tog tid och jag fick locka med både det ena och det andra så hittade dom hem allihop och dom fick en stor kolv som belöning 2 timmar och 25 min tog det allt som allt. Tack Chilenita för tipset | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva ons maj 06, 2009 9:49 pm | |
| hehe ingen fara, glad att det löste sig, hungern brukar få flygglada gojjer att söka sig in i buren så småningom 2 timmar är inte så lång tid, för mig tog det närmre 8-9 timmar innan jag fick i alla mina första gången... inte roligt | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva tor maj 07, 2009 11:42 am | |
| Jag har förstått att det kan ta tid. Testade igår igen och grabbarna hoppade hem efter två timmar, sen tog det ytterligare 1 timme för ena honan och de två sista fick jag fånga för att få hem dom,men det artar sig Jag är mest "rädd" att om tre hoppar in, så kan de få för sig att ge sig ut och flyga igen när de ätit sig mätta och belåtna och då står man på ruta 1 igen, så när majoriteten av dunbollarna hittat hem, så får jag "vakta" lite så de som är hemma i buren inte ger sig ut på ny upptäcktsfärd | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva tor maj 07, 2009 7:17 pm | |
| du kan ju göra så att du lockar in dem med något gott när det är dags... tex med en hishkolv, groddar, en kräckerstång eller något annat gott som du vet att de älskar.. då brukar de snabbt fluga in i buren, bara de verkligen ser att du stoppar in det goda i buren. Jag brukar sukta dom lite, låta dom smaka lite och sen stoppar in det goda i buren, då vet dom vad som väntas | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Duktiga dunbollar =) mån jun 29, 2009 11:32 pm | |
| Nu har jag och mina huliganer äntligen börjat förstå varandra och de flesta hittar hem själva. Jag gör nämligen så att jag släpper ut dom på kvällarna, då det blir mörkt och det är lättare att fånga in dom om dom inte går hem själva och nu är dom ute var och varannan dag när jag är hemma på kvällstid. Så tre kvällar på raken nu har dom varit ute och igår hittade alla utom den minsta hem ca 10 min innan deras lampa släcks för natten runt kl 22. Ikväll var jag hemma runt 19:30 och sa åt dom att dom fick komma ut och vara ute i ca två timmar, och vad hände när jag kl 21:40 gick ut i köket för att kolla till dom? Jo ALLA hade gått hem Så jag tror att dom förstår att när dom är duktiga och hittar hem själva, så får dom dels beröm och sen inser dom nog att dom faktiskt får komma ut mycket oftare när jag slipper jaga hem dom Kan det inte vara så? | |
|
| |
Noa
| Rubrik: :D tis jun 30, 2009 10:46 pm | |
| Vad tror ni hände kl 21:40 ikväll med? Efter att dom flygit som tokar minuten innan, så satt alla sex hemma i buren när klockan var 21:40 Rutiner säger jag bara, rutiner är nyttigt för dom små liven | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva ons jul 01, 2009 12:37 am | |
| Låter ju jätte bra det Svårt att hålla rutiner här hemma när man jobbar 3 skift Men de små vet att när det skakas i matskålarna så betyder det att det är dags att gå in och susa De är så smarta dom små liven | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva ons jul 01, 2009 10:25 am | |
| Jo ibland tror jag man underskattar deras intelligens, men dom är smartare än man tror | |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva ons jul 01, 2009 1:15 pm | |
| [b]Jag har släppt ut mina Fischeri ungar för första gången idag med föräldrarna.Undrar när dom tänker gå hem....... Fint med bilduppdatering! Jättesnyggt! | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva tor jul 02, 2009 5:33 pm | |
| Experimentet fortsätter... Igår var fem av dom hemma som mest under kvällens gång, sen när klockan visade 21:48 satt alla hemma i buren, så dom sköter tiden Köpte mig en duschstång idag och sydde om mitt myggnät jag har för dörrhålet in till köket, så nu kan jag bara dra för och dra bort när dom ska komma ut, istället för att klättra som en tok och sätta upp och ta ner det varje gång. Får se när dom tänker gå hem ikväll, om dom passar tiden idag med | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Hihi tor jul 02, 2009 10:58 pm | |
| Idag tog dom igen övertiden från igår och gick hem 21:32 | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Fåglarna vägrar gå hem själva fre jul 03, 2009 10:44 pm | |
| Klockan 21:38 ikväll, jag är så stooolt över dom små liven =) Med tanke på vilket helvete jag haft tidigare | |
|
| |
| Fåglarna vägrar gå hem själva | |
|