| HJÄLP | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Personata
Antal inlägg : 50 Age : 53 Ort : Uppsala Registration date : 10-06-17
| Rubrik: HJÄLP tis maj 01, 2012 12:17 am | |
| Har i kväll hämtat en dvärgis som har blivit upphittad av en vän till mig.... det fanns även en kompis med, som tyvärr var lite skygg så hon lyckades inte fånga in den... men i går hade polisen ringt och sagt att kompisen hade blivit infångad, bara en liten bit därifrån. Min vän bad polisen att ge kvinnan hennes telefonnummer, men hon har ännu inte hört av sig. I morgon kontaktar vi polisen så får de ringa upp och säga att fågeln ska sammanföras med den jag har hämtat.... Jag hoppas innerligt att dom gör det, för jag tycker det är konstigt att de inte ringde upp min vän... Ingen har heller anmält sina fåglar försvunna, och vad gör jag om jag inte lyckas få hit kompisen till den jag har här??? Brukar det vara problematiskt att sammanföra en ensam dvärgis till 2 andra??? Någonstans säger mig att så är fallet Tycker så synd om den... tack o lov är den väldigt social o tam så jag får se till att hålla på med den mycket under tiden... | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP tis maj 01, 2012 5:06 pm | |
| Nu har vi funnit dom som hittade den andra dvärgisen. Så i morgon kommer dom och lämnar den. Ska bli underbart att sammanföra dom igen | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: HJÄLP ons maj 02, 2012 1:05 pm | |
| Ja va härligt att det löser sig. Antar att dom då också är anmälda som upphittade hos polisen? Polisen brukar väldigt sällan bry sig, men man ska försöka anmäla ändå. Sen har ägarna 3 månader på sig att anmäla sina pippisar borta. Är det ingen som hört av sig på 3 månader så faller fåglarna som dina och du får göra vad du vill med dem De kan ju ha flugit en bra bit, och även om det är en grannkommun så brukar man ju sällan gå där och kolla efter bortflugen/upphittad pippi lappar. Men det kan ju vara värt att sätta upp några lappar på ica/coop/sov i närheten och även skriva att du har upphittade gojor på olika forum, så ägarna har någon chans att få tillbaks sina små pippisar | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP ons maj 02, 2012 10:37 pm | |
| Idag blev jag alldeles tårögd. Familjen som hade fångat in den gröna kom och lämnade den till mig. Lyckan som de två dvärgisarna visade då de äntligen sammanfördes går knappt att beskriva.... jag tror t o m att mannen i familjen blev smått rörd han oxå Nu är det bara att vänta o se om ngn ägare hör av sig. Tycker dock att det är konstigt att ingen redan har gjort det, men man vet ju aldrig.... självklart är de anmälda som upphittade hos polisen. Detta gjordes direkt då de blev infångade. | |
|
| |
Mimo
Antal inlägg : 61 Age : 38 Ort : Falun Registration date : 10-12-16
| Rubrik: Sv: HJÄLP tor maj 03, 2012 9:40 am | |
| vad bra att det har löst sig. Hur lyckades ni fånga in de? | |
|
| |
happybird
Antal inlägg : 565 Age : 41 Ort : Stockholm Registration date : 10-01-04
| Rubrik: :) ons maj 16, 2012 7:24 pm | |
| | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP ons maj 16, 2012 10:19 pm | |
| Helt otroligt.... men i söndags kom ägaren till den gröna dvärgisen. Först trodde jag att han inte talade sanning när han sa att det bara var den ena han ägde. Hur stor är sannolikheten att 2 dvärgisar rymmer var för sig? Visst har de ju ett läte som de säkert hör på väldigt långt avstånd... men jag tyckte det lät väldigt märkligt. Men han visade en massa bilder, märkningen på fotringen var rätt och bäst av allt så blev den lilla dvärgisen överlycklig när husse kom Han ville oxå hemskt gärna ta den gula om inte ägaren till den hörde av sig... Då hamnade jag i ett riktigt dilemma. Jag kunde ju inte neka honom att ta sin fågel med sig hem, och jag kunde ju inte heller bara ge honom den andra eftersom jag måste hålla den i 3 månader. Nu brast mitt hjärta. Den lilla gula blev så ledsen... ville inte alls vara med. Satt bara o tittade (usch, nu trillar tårarna)... Men då ringde jag polisen och sa att detta går inte. Fågeln kommer dö av ensamhet om jag ska låta den sitta så i 3 månader... Polisen måste ha ett hjärta av guld. Hon diskuterade det med en kollega och de bestämde att den skulle få flytta till sin kompis. Inom 1 timme efter det samtalet var de återförenade igen | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP ons maj 16, 2012 10:22 pm | |
| Mimo: Jag är inte upphittaren. Men de var så tama att de kom o åt ur händerna på dom som fångade in dom... Den gröna som var lite räddare än den gula, fick de slänga en handduk över tror jag | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: HJÄLP fre maj 18, 2012 1:17 pm | |
| det låter ju jätte bra att den gröna hittade sin ägare det ända jag tänker... vad händer om ägaren till den gula hör av sig? Antar att personen får ta med sig den hem då? | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP fre maj 18, 2012 10:59 pm | |
| Om ägaren till den gula hör av sig vet jag inte vad som händer. Enl polisen var det helt okey att lämna den till den grönas ägare. Och personligen så tycker jag inte att den ska tillbaka.... Vi har letat efterlysningar, meddelat polisen från dag 1, och hör man som ägare inte av sig efter mer än 3 veckor så får man faktiskt skylla sig själv. Är man inte mer mån om sitt djur ska man inte heller ha några. | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: HJÄLP mån maj 21, 2012 9:02 pm | |
| Jo fast man vet inte hur länge fåglen varit borta, eller hur långt bort. Polisstationerna har inte alltid "bortsprugna" djur på priolistan och ibland inte ens kopplade till olika stationer. Det blir en lokal anmälan och det är kanske i grankommunen som fågeln försvann och är anmäld. Kanske ett barn som "bara" satt upp lappar i lokala Icat osv... det behöver inte alltid vara någon som inte bryr sig. Och om den var tam så måste det ju vara någon som brytt sig om fågeln. Men men, så länge fågeln har det bra så är allt bra | |
|
| |
Personata
| Rubrik: Sv: HJÄLP mån maj 21, 2012 10:33 pm | |
| Håller med dig till viss del. Men man har ju alltid Blockets efterlysningar att ta till. Och det känner ju de flesta till... | |
|
| |
Mimo
Antal inlägg : 61 Age : 38 Ort : Falun Registration date : 10-12-16
| Rubrik: Sv: HJÄLP tis maj 22, 2012 9:14 am | |
| Jag visste inte att man kunde efterlysa via blocket...
Jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att lokalisera en ägare... Hur gör ni om era skulle flyga bort?
| |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: HJÄLP tis maj 22, 2012 5:07 pm | |
| Ja, jag är ju rätt aktiv i internetfågel världen, så man vet lite hur saker går till, alla är ju tyvärr inte det. Jag skulle ringa lokala, och närliggande polisstationer och anmäla dom försvunna. Skulle annonsera på nätet i olika forum och anonnseringssidor. Upp med lappar på närliggande butiker och försöka åka iväg till grannkommunernas butiker. Lokala lappar (portar,stolpar osv) och alltid erbjuda hittelön.
| |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: HJÄLP tis maj 22, 2012 5:09 pm | |
| Nu lät det som jag var all vetande, och det var inte så jag mena. jag mena tex det här med att djur oftast bara anmäls i lokala polisstationen och inte i alla, det är det ju inte många som vet. Att det finns forum med mycket folk med många vänner med många öron. | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: HJÄLP tis maj 22, 2012 10:09 pm | |
| Jag brukar se till att alla mina fönster är stängda INNAN jag släpper ut mina huliganer Då behöver man bara öppna tomkartonger i köket om man är av med dom | |
|
| |
Chilenita
| Rubrik: Sv: HJÄLP ons maj 23, 2012 2:11 pm | |
| Jo, det är ju det säkraste sättet Men ibland är olyckan framme ändå. Barn kan ju lätt glömma eller inte tänka på att dörren inte ska stå öppen, att inte öppna dörren om man kommer in, kanske knacka. ska ge godis till fåglarna när de står ute i solen om glömmer stänga ordentligt. Vet ett par där botten lossnade på buren när dom bar till den bilen och så var båda fåglarna borta. men visst är det en bra regel. stäng fönster och sen släpp ut | |
|
| |
| HJÄLP | |
|