| Sluta hugga | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Gäst Gäst
| Rubrik: Sluta hugga fre jul 03, 2009 11:10 pm | |
| Jag har precis tagit över en filur på ett år han är handvan och uppfödd i familjen. När vi var och hämtade honom sa de att han biter lite och att det var ett test för vem som bestämmer typ. Jag slog bort det lite för det lät inte så faligt tjejen tog ut fågeln o visade honom. då trog hon för sin kunkjacka så man inte såg armar/händerna. tänkte inte mer på det förens nu han hugger mot fingrarna inte så det går hål men riktigt hårt. han bänder naglarna riktigt ordentlig. Hur ska vi får bort detta? vi har barn i familjen och det vore roligt om de kunde ta hand om honom också. han älskar att va på oss busar i håret och flyger fram o tillbaks men barnen vågar vi inte riktigt att han ska få va på. de kommer bli livrädda.
det är något med fingrarna han inte gillar, ikväll tex sprang han på tangentbordet på min bärmara datorn jag skulle flytta på honom innan han bet bort varenda tangent. och motade då honom med armen han satt då mellan skärmen och min arm då ligger han liksom nästan o myser ingen tendens till att bita men stigger jag fram fingret för att försöka kliahonom alt flytta honom hugger han o "skriker till".
Ni har säkert massa kloka råd.
Som sgt vi har bara haft han en vecka..... |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Sluta hugga sön jul 05, 2009 4:41 pm | |
| [b]Jag har en stumpa som är precis likadan.Hon ska vara med överallt.Kan till och med äta ur munnen.Men fingrar det går inte.Hon är fem år och har varit ensamfågel hela livet tills hon kom till mig i vintras. Men hon bryr sig inte om dom andra dvärgisarna,det är bara mig hon vill vara med.En undulat däremot friade hon till!!! Hon sitter ibland på mig när jag vaknar i sängen,för hon vägrar vara i en bur oxo.......så hon bor i ett köksskåp! Och det vaktar hon med näbben så det visslar om det. Hon jag fick henne av hade oxo munkjackan över händerna när hon tog henne,och var besviken på att hon aldrig lärt henne det där med händer. Det är ju konstigt när dom accepterar en fullt ut annars. Men Zippan min får vara så här,hon är mitt lilla gotroll ändå. Springer och bajsar på tangenterna och ibland somnar i knät vid datorn. Det är väl nånting med händerna dom inte gillar,jag vet inte vad man kan göra heller. | |
|
| |
Noa
Antal inlägg : 1369 Age : 45 Ort : Helsingborg Registration date : 09-02-19
| Rubrik: Sv: Sluta hugga sön jul 05, 2009 5:57 pm | |
| Jag vet inte, men jag har fått höra att många fåglar är rädda för händer och att det kommer från att man tagit dom "uppifrån", det är en instinkt dom har, att rovfåglar kommer uppifrån så att säga, så det är en försvarsgrej tror jag.
Sen tror jag att det kan bli svårt att vänja av rädslan för händer, det enda jag kan tänka mig är att man sakta försöker låta fågeln bekanta sig med handen, att man har en bit hirskolv typ i handflatan så att fågeln själv kan hoppa upp i handen och smaka på hirsen. Men det krävs nog en hel del tålamod. | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Sluta hugga sön jul 05, 2009 10:23 pm | |
| Tack för era svar. Jag hade tidigare en Svarthuvadvitbukspapegoja han var inte handvan alls så vi tämde honom från scratch det var mycket blod svett o tårar med honom tog vi i näbben o sa nej o det gick bra då. Leffe är ju så ny ännu så jag vågar inte riktigt säga till på allvar.
Vi har ju trotts allt bara haft han sen i måndags.
Han vill ju hellst sitta så högt som möjligt men nu försöker vi få honom att inte sitta på huvudet som högst axeln eftersom det är ett domenanstecken. Vi får väll se om vi lyckas. |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Sluta hugga mån jul 06, 2009 11:51 am | |
| Jag hoppas det kommer att gå bra, men du måste nog visa ganska tidigt att det är du som bestämmer, för att bryta invanda beteende. | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Sluta hugga mån jul 06, 2009 3:17 pm | |
| Det finns som sagt faglar som helt enkelt inte gillar att bli tagna pa, det kan tanka sig att kliva upp handen sjalvaibland, tex om man har mat, men att bli tagna pa eller om man stracker fram handen sa vill dom inte. Det ar alltid bra att ha i bakhuvudet. Men du skriver att gojjan ar 1 ar, den har precis blivit konsmogen och med detta kommer aggrissivitet. Och det ar darfor det det nastan alltid ar faglar mellan alder 1-3 som saljs pa blocket, for att de blir aggressiva och folk klarar/orkar inte ha med dem att gora. Detkan vara det, da ar det bara att ignorera beteendet eller stoppa fageln i buren nar den blir aggressiv och nar den lugnat ner sig sa far den komma ut. Om den aldrig gillat att sta pā handen sa tvinga den inte... det kan forvarra allt. Annras kan du belona nar gojjan ar nara handen utan att den anfaller. Har den bitits helalivet sa gillar den helt enkelt inte handen (skulle jag gissa pa) men ar det nagot som borjat nyligen sa har det med aldern att gora och da msteman rida ut stormen och heltengelt alltid visa att det ar fel att bita och berom nar den inte gor det. | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Sluta hugga mån jul 06, 2009 8:32 pm | |
| nu har jag nog vart otydlig för han sitter gärna på handen det är bara helt plötsligt han hugger.
Ville bara veta om ni hade några särskillda tips annars kör jag på som jg själv tror och vet om. |
|
| |
luckypox
Antal inlägg : 751 Age : 63 Ort : Järvsö Registration date : 08-09-13
| Rubrik: Sv: Sluta hugga mån jul 06, 2009 9:33 pm | |
| Du lär ju känna din fågel bäst själv,så gör som du tycker själv funkar.Omöjligt är det ju inte verkar det som.Ni kommer nog bli jättekompisar till slut | |
|
| |
Chilenita
Antal inlägg : 1459 Age : 40 Ort : Stockholm Registration date : 08-03-29
| Rubrik: Sv: Sluta hugga tis jul 07, 2009 12:19 am | |
| Ja men da ar det nog bara konsmognads trotts och allman trotts. Det ar nog bara att fortsatta som du gor och ignorera all oonskad beteende och berom all onskad beteende. Bra att tanka pa att skalla eller bestraffa kan ha motsatts efekt eftersom gojjan far uppmarksamhet och han komma att tycka att det ar roligt att irritera dig. | |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Sluta hugga ons jul 08, 2009 1:06 am | |
| Tänkte på det du skrev om uppmärksamhet Chilenita.
Min Laban är en väldigt social pippi egentligen, dock är hon inte tam, men hon hoppar alltid fram när man närmar sig buren och hon tycks leva efter det där att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
Jag pratar och ger lika mycket uppmärksamhet till alla mina fåglar, men när jag pratar med någon av de andra så börjar Laban jaga och hugga efter de andra efter en liten stund, då skäller jag på henne, men hon får uppmärksamhet ändå, om än negativ. Sen får hon sin "vanliga" dos av positiv uppmärksamhet, precis som de andra, att jag sitter och pratar med bara en fågel åt gången och berömmer dom efter vad de nu har gjort eller bara för hur fina dom är.
Så i korta drag, Laban pockar på uppmärksamhet och hon är smart nog att inse att hittar hon på hyss får hon mer uppmärksamhet, även om den då är negativ. Dom är inte dumma dom små dunbollarna. | |
|
| |
Putte
Antal inlägg : 288 Age : 49 Ort : Stockholm Registration date : 09-06-14
| Rubrik: Sv: Sluta hugga sön aug 16, 2009 12:00 pm | |
| Har själv en riktigt tam dvärgis, hon gillar att bli kliad, ligger på rygg i handen och blir kliad på magen, hoppar självmant upp på handen/fingrarna. Dock vill väl även fåglar precis som människor vara ifred ibland och kanske därför reagerar på det sättet du beskriver.
Chilenita, du skriver att de är extra jobbiga och aggresiva vid 1 års ålder iochmed att de blir könsmogna. Tänkte bara höra om det går över eller om det håller i sig livet ut?
MVH | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Sluta hugga tis aug 18, 2009 8:50 pm | |
| Jag tror inte det var att hon ville va ifred för stunden eller tillfälligt dåligthumör det släppte efter några veckor antingen om det hängde ihop med könsmognad eller så var det bara att testa var vi stod hon har börjat uppföra sig nu även om hon inte gillar händerna så attackerar hon dem inte sitter hon på armen så springer hon itne ut för att bita längre. Hon har förälskatsig i min mans öra och matar det!
och jag tror Leffe blivit en hona. |
|
| |
Noa
| Rubrik: Sv: Sluta hugga ons aug 19, 2009 7:28 pm | |
| Hahaha, min Laban och min Ahmed gick oxå och blev honor en dag Tror det är vanligt faktiskt | |
|
| |
| Sluta hugga | |
|